helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Back to blog home

Cable car

LANOVKA. Výrobce Igla Trhové Sviny, ČSSR.
Převážně kov, kabinky plastové. Rozměr základny strojovny 16.5 x 14.5 cm. Cca 1960
.
Další velmi zajímavá hračka vyráběná v tomto podniku. Opět se jedná o kombinaci kov - plast, kdy plast byl použit jen na některe detaily pohonu a lehké kabinky lanovky (tím pádem velmi choulostivé). Technicky se opět jedná o pečlivě vymyšlené dílko s některými neobvyklými vlastnostmi, jako je automatické přepínání směru jízdy kabinek pomocí přepínací páčky u strojovny lanovky. Prostě typická IGLA s názorným a zřejmým mechanickým řešením.
Pohon byl obstaráván motorkem na 2,4 V, u starší verze to byl typ E-1, u novější typ DMP-3. Motorek s kovovými převody je uložen ve výkyvném a odpruženém šasi ve strojovně lanovky. Asi nejzajímavější částí hry byla stavba lanové dráhy, kdy bylo, podobně jako u skutečných lanovek, použito nosného a tažného lana (tehdy to mohly být pouze rybářské vlasce různé nosnosti a tudíž průměru). Nosné lano vedlo v mechanizmu poněkud níže a bylo zakončeno v navíjecím bubnu se západkou a rohatkou, aby bylo možno nosné lano podle situace napnout. Díl s navíjecím bubnem se zpravidla zavěsil na okenní kliku a spodní díl lanovky se stanicí a pohonem se přichytil, například ke stolu, přiloženou svěrkou. Pak se nosné lano vypnulo. Tažné lano se provléklo nosnými lištami kabinek, omotalo kolem hyperboloidní (tvar jako miniaturní chladicí věž elektrárny) kladky náhonu a vytvořilo uzavřenou smyčku napínanou odpruženou kladkou na horní části s napínacím bubnem. Tažné lano pak procházelo konci pákového přepínače, který zajišťoval změnu polarity napájení, čímž kabinka, která dorazila do dolní stanice přepnula napájení a kabinka se tak automaticky vydala opět nahoru. Druhá kabinka, která byla umístěna na protilehlé straně pohonné smyčky, pak totéž udělala po svém příjezdu do dolní stanice. Jednalo se tak o automatickou kyvadlovou dopravu nahoru a dolů. Obsluha mohla pouze pomocí spínače ovládat, kdy lanovka pojede, či bude stát (třeba podle jízdního řádu).
Známé jsou tři verze provedení, které se lišily použitou barvou a provedením obalu - krabicí. Obě verze, které máme ve sbírce, se liší především typem přepínače. Novější verze pak byla opatřena na základně pohonu nazelenalým kladívkovým lakem, zatímco nejstarší verze má velmi krásný ?scvrklý? zelený lak, působící jako tráva. Prostřední verze má hladký zelený nátěr základny. Krabice nejnovější verze byla vyvedena již s modernější grafikou, ale jednalo se o méně bytelný materiál. Grafika starší verze byla klasická ve stylu dětské kresby.
Z dvou exemlářů lanovky je složen jeden kompletní a bezvadný soubor: dvě strojovny, jedna sada kabinek (druhá sada má různá poškození - zasklení, nosníky), jeden koncový díl s napínacím bubnem nosného lana (druhý díl nemá napínací mechanizmus nosného lana), jedna svěrka.


Kompletní lanovka se dvěma strojovnami, vpravo původní vlasec tažného lana. Silný nosný vlasec byl odstraněn, protože ztvrdl a nebylo ho možné používat.

Pohled na obě strojovny s budovami a příslušenstvím.

Jiný pohled na obě strojovny a příslušenství.

Detailní pohled na obě strojovny ze směru dolů – patrná ramena přepínače a různé motorky (typ E-1 vpravo).

Detail přepínače polarity zdroje u staršího typu – kontakty byly umístěny ze strany, což vyžadovalo přesné doladění.

Novější typ přepínače – kontakty procházejí bílým dílem shora dolů, méně citlivé na polohu kontaktů, ale vyžadují správný přítlak horních kontaktů. Labilní polohu zajišťuje jemná pružinka zvláštního tvaru.

Schéma vedení lanek ve strojovně dolní stanice.

Schéma vedení lanek v mechanismu horní stanice.

Detaily kabinek – roztomilé, ale velmi křehké, což dokazuje stav nepoužitelných exemplářů.

Víko krabice starší verze s klasickou kresbou.

Vnitřek krabice s výřezy pro uložení příslušenství.

Vyrobeno, když jsem byl malý kluk...

Ukázka krabice pro novou verzi (foto z aukčního portálu).

Ukázka kladívkového laku základny strojovny u nejnovější verze – podle autora příliš technické. Foto z aukčního portálu.

Related posts

Maybe you would find interest in these posts.