helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Back to blog home

Puch G6

PUCH G6. Výrobce ANKER Spielzeug Eisfeld, NĚMECKO (východní).
Převážně plast, délka 29,5 cm.

Vyráběno už po našem dětství v období 1985 až 1989 (i když vzhledem ke křehkosti detailů je to spíše hračka pro větší děti než je uváděných 6 let). Na krabici u bowdenové verze je uvedena cena 80,-, na krabici u verze se servořízením a širokými pneumatikami je pak nálepka 210,-. Zajímavá hračka, která se myslím soudruhům z NDR velmi povedla, a která se vyráběla ve třech verzích - dálkové ovládání pomocí bowdenu, pomocí servomotorku s kabelem a rádiem řízné (tedy rovněž pomocí servomotorku), která byla pojata jako vůz pro safari s mnoha doplňky. Servomotor řízení je s převodovkou řízení propojen miniaturní odstředivou spojkou(!), což umožňuje pohybovat řízením ručně s tím, že překonáváme jen třecí odpory převodů. Ovládací skříňky obsahují i houkačku (houká skříňka, ne auto). Její mimořádnost spočívá zejména v technickém řešení pohonu, kdy zadní hnaná náprava je vybavena skutečným diferenciálem, takže hračka snadno zatáčí, i když má poháněna obě zadní kola a dále obsahuje i skutečnou dvoustupňovou převodovku pro rychlost asi 30 m za minutu a 15 m za minutu s větší tažnou silou (+ 30 % stoupání) do terénu (na některých krabicích s verzí se servořízením je uváděno 40 m/min. nebo 20 m/min. + 40 % stoupání). Volba rychlosti však není na ovládací skříňce, ale přímo páčkou na spodní části vozu. Řazení rychlostí existuje rovněž ve dvou verzích: s kovovou páčkou s pružinovým napínačem, který umožňuje zvolit rychlost aniž by se ozubená kola do sebe správně zasunula (to se stane automaticky, až se motorek rozběhne a pružina je do sebe zatlačí), druhá varianta je jednodušší, kdy plastová masivní páčka musí skutečně zasunout ozubená kola do sebe, což mnohdy nemusí být podle nastavení kol možné. Proto je často třeba řadit za běhu motorku, aby se nastavila správná poloha ozubení. Která z variant je starší, lze jen spekulovat, ale propracovanější řazení rychlostí má zpravidla varianta se servomotorkem řízení. Hračka má otevíratelné přední nezasklené dveře s pružným dorazem (dveře jsou fixovány v krajních polohách), otevíratelné zadní dveře na kličku (bohužel velice často mají ulomené drobné panty - hraní většinou nevydrží) s nasazenou rezervou. Na některých fotografiích má hračka široké pneumatiky s menším průměrem (52 mm oproti 55 mm u užších pneumatik), materiál pneumatik v obou případech je asi lesklá guma (poněkud připomíná pružný plast), což je zřejmě příčinou horší adheze. Verze, které vlastníme (bowdenovou a se servomotorkem a kabelem), mají užší gumové pneumatiky, další exemplář, zcela kompletní, se servomotorkem řízení má širší pneumatiky a poněkud odlišný motorek s výměnnými ?uhlíky?. Celkem máme dvě verze s bowdenovým ovládáním a dvě verze s řízením pomocí servomotorku. Všechny jsou plně funkční. Četl jsem na aukru informaci, že výlisky podvozku obou verzí nejsou kompatibilní. Jediným rozdílem je však otvor pro páčku změny rychlosti, kdy jiný otvor má plastová páčka a jiný páčka kovová s pružinovým napínačem - liší se tvary zarážek. Proto obvykle není vhodné měnit na podvozku pohonnou jednotku. Předlohou hračky je Mercedes Benz G, který se rovněž vyráběl pod značkou Puch G v rakouské firmě Steyr-Puch (podílela se i na vývoji vozu, který původně inicioval íránský šáh pro svoji armádu). Vyrábí se od roku 1979 dodnes v různých variantách a verzích.


Obě verze Puch G6 zepředu.

Verze se servořízením a užšími pneumatikami.

Pohled z boku – obrácený ovladač bez dolního krytu (chybějící úchyty jsou běžným problémem u plastových hraček).

Zadní otevíratelné dveře s rezervou, odlišná barva kvůli slunečnímu záření. Chybí horní pant, klika funkční.

Pohled do útrob – pod převodovkou funkční diferenciál, vpředu převodovka servořízení s odstředivou spojkou.

Poloha předlohy převodovky pro pomalou jízdu – detail převodů a diferenciálu.

Poloha předlohy převodovky pro rychlou jízdu – náhon z předlohy přes větší kolečko přímo na diferenciál.

Detail kovového řadicího mechanismu – pružinový systém umožňuje řazení i při nesouosém ozubení kol. Pravděpodobně jen u verze se servořízením.

Modul servořízení, odstředivá spojka viditelná až po demontáži.

Detail řadicí kovové páčky na spodní části podvozku. Kryt mezi koly skrývá diferenciál.

Kompletní hračka se servořízením a širokými pneumatikami, včetně krabice.

Patrná i SPZ.

Pohled zespodu – viditelná šíře pneumatik této verze.

Otevíratelné zadní dveře s rezervou.

Převodovka servořízení v poloze, kdy je vidět odstředivá spojka mezi motorkem a převody.

Krabice od verze se servořízením a širokými pneumatikami.

Fotografie na krabici ukazují jednodušší řazení a užší pneumatiky. Uvedené rychlosti jsou vyšší než u širších kol, což nedává logiku.

Nálepka s cenou 210 Kčs – verze se servořízením byla výrazně dražší než bowdenová (80 Kčs) kvůli složitosti ovladače a mechanismu.

Pohled nezasklenými dveřmi na místo řidiče.

Pohled na přístrojovou desku.

Pohled do interiéru otevřenými zadními dveřmi.

Varianta s bowdenovým ovládáním s protipružinou a zachovalými obtisky.

Podvozek verze s bowdenovým ovládáním – řazení plastovou páčkou.

Detail řazení s plastovou páčkou – ozubená kola se musí zasunout do sebe ručně.

Podvozek verze s bowdenovým ovládáním.

Krabice verze s bowdenovým ovládáním – údaje o rychlosti a stoupavosti. Přestože má větší kola, rychlost je nižší než u verze se širokými pneumatikami.

Varianta s ovládáním rádiem – foto z portálu eBay (30 €) pro ilustraci.

Verze s dálkovým ovládáním rádiem v provedení Safari s mnoha doplňky – foto z eBay (51 €).

Barevně odlišná verze se servořízením – foto z eBay.

Barevně odlišná verze se servořízením – foto z eBay.

Related posts

Maybe you would find interest in these posts.