Our Aronde de Luxe
Naše SIMCA Aronde 1300 de luxe :
R.v.1959, celkově po naší renovaci od šroubku, stav výborný. Tímto vozem, který jsem loudil od svého souseda od mládí a nakonec koupil až v r.1995, jsem udělal první zkušenost s veteránem. A to rovnýma nohama do celkové renovace. Mé puntíčkářství a důraz na detail však způsobilo téměř nekončící práce, jejichž zvládnutí do zdárného konce bylo pro mne osobní zkouškou. Bez technické podpory synů původního majitele vozu by to bylo neřešitelné. Náhr.díly znamenaly velký problém.
Co se týče vozu, občas jsem sice šílel nad podivným řešením konstrukčních detailů, ale jako celek vůz na rozdíl od českých poválečných souputníků je nadčasový a jakoby už z jiné doby. Moderní koncepce, jízdní vlastnosti, design i použité materiály, zpracování a užitná hodnota předčí Octavii. Proto dnes musím i přes lásku k našim vozům konstatovat, že vývoj českých vozů upadl již u Octavie. Skutečným výkřikem moderny a dohnáním světa pak byla Škoda 1000 MB (zejména špičkový motor a celkově továrna na svět.úrovni) a poté opět doba temna. V trvanlivosti je možná Octavia lepší, ikdyž tato Aronde sloužila v provozu (mimo zimu + slušný majitel) do 1995 a to pro celou rodinu vč.častého tahání nákl.přívěsu. Korozí byla napadena málo. U českých vozů jsou však dokonalejší a čistší konstrukční řešení menších uzlů a detailů (někdy sice až upachtěné, ale dlouho funkční i po rozebírání), na rozdíl od Simcy, kde jsem např. u kompletace dveří šílel nad hochštaplerstvím (nebo nadhledem tvůrců ?). Také Simca má evidentně komplexně neřešené vazby mezi agregáty (táhlo,packa,objímka,prodlužka,další páka a držák toho všeho....).
Shrnuto : Simca byla tvořena spíše tvůrci-designery s využitím moderní techniky a pro rozmazlené západní spotřebitele. Škoda byla tvořena spíše strojaři-konstruktéry s omezenými možnostmi a důrazem jen na trvanlivost bez ohledu na komfort. Prodána po rozhodnutí redukovat sbírku.
V.Vaněček