Autorádia
Tato kapitola o ozvučení veteránů vznikla a je spolutvořena majitelem sedanu Škoda 1201, panem Jaroslavem (skoda1201@centrum.cz).
Uvádíme zde typy, technická data a způsoby zástavby jednotlivých autorádií používaných v poválečných českých vozech. Tato rádia lze přestavět na západní VKV (a tedy zvýšit jejich praktické využití), nebo do originálního obalu zabudovat moderní rádio.
Jak vyřešit opačnou polarizaci na voze a rádiu
- Dokonale odizolovat rádio i anténu od karoserie a poté jednoduše zapojit opačně vývody z rádia. Odizolování je však práce na tři čtvrtě dne – nesmí dojít k průrazu.
- Předělat polaritu + / – na voze.
- Použít rádio s opačnou nebo přepínací polaritou (dříve se taková vyráběla).
Přehled typů autorádií
503BV, 513BV OMIKRON
- Výrobce: TESLA BRNO, n. p.
- Vlnové rozsahy: 1; 187,5 až 577 m (1600 až 520 kHz)
- Mezifrekvence: 468 kHz
- Průměrná citlivost: 16 mV
- Průměrná šířka pásma: 10 kHz
- Výstupní výkon: 1,1 W
- Reproduktor: dynamický s permanentním magnetem, průměr reproduktoru 160 mm, impedance kmitací cívky 5 W
- Napájení: typ 503BV z akumulátorové baterie 6 V, typ 513BV z akumulátorové baterie 12 V (možnost přepínání)
- Příkon: asi 21 W (při napájení z akumulátoru 6 V je proud 3,4 A, z akumulátoru 12 V ? 1,85 A)
- Odvozený přijímač pro vývoz: 2000BV
- Vlnové rozsahy: 2; 187 až 577 m, 1000 až 2000 m
2101BV ORLÍK
- Výrobce: TESLA BRNO, n. p., TESLA PŘELOUČ, n. p.
- Vlnové rozsahy: 5; pásmo 25 m (12,5 až 11,9 MHz), 31 m (10,1 až 9,5 MHz), 41 a 49 m (7,45 až 5,8 MHz), 195 až 575 m (1539 až 521,7 kHz), 1000 až 2000 m (300 až 150 kHz)
- Mezifrekvence: 452 kHz
- Průměrná citlivost: 10 mV
- Průměrná šířka pásma: 10 kHz
- Výstupní výkon: 2 W
- Reproduktor: dynamický s permanentním magnetem, průměr reproduktoru 160 mm (na ozvučnici 17,5 × 19,5 cm), impedance kmitací cívky 5 W
- Napájení: z akumulátorové baterie 6 nebo 12 V
- Příkon: asi 35 W
2103BV LUXUS
- Výrobce: TESLA KOLÍN, n. p.
- Vlnové rozsahy: 2; 4,05 až 4,58 m (65,5 až 74 MHz), 187 až 571 m (525 až 1605 kHz)
- Mezifrekvence: pro příjem amplitudově modulovaných signálů 468 kHz; pro příjem kmitočtově modulovaných signálů 10,7 MHz
- Průměrná citlivost: střední vlny 10 mV, velmi krátké vlny (pro odstup úrovně signálu od úrovně šumu 20 dB) 6 mV
- Průměrná šířka pásma: 13 kHz
- Výstupní výkon: 2,5 W
- Reproduktor: dynamický s permanentním magnetem, oválný 200 × 150 mm, impedance kmitací cívky 5 W
- Napájení: z akumulátorové baterie 6 nebo 12 V
- Příkon: asi 45 W
2007BV STANDARD
- Výrobce: TESLA KOLÍN, n. p.
- Vlnové rozsahy: 1; 187 až 571,4 m (525 až 1605 kHz)
- Mezifrekvence: 468 kHz
- Průměrná citlivost: 10 mV
- Průměrná šířka pásma: 13 kHz
- Výstupní výkon: 2,5 W
- Reproduktor: elektrodynamický s permanentním magnetem, oválný 200 × 150 mm, impedance kmitací cívky 5 W (upevněn na ozvučnici rozměrů 310 × 150 mm)
- Napájení: z akumulátorové baterie 6 nebo 12 V
- Příkon: asi 43 W
2003BV "TURISTA"
Zjistil jsem, že kromě varianty LUXUS a STANDARD mělo existovat ještě toto autorádio. STANDARD se liší od přijímače LUXUS tím, že nemá rozsah VKV (má jen střední vlny s automatickým laděním). TURISTA pak nemá ani automatické ladění a ladí se jen pomocí příslušného knoflíku (pouze střední vlny). Připojovací místa a ostatní ovládací prvky jsou pro všechna tři provedení totožná (na první pohled půjde zřejmě tedy tyto autorádia rozlišit jen podle malého nápisu na stupnici – LUXUS, STANDARD, TURISTA).
Tzn. že TURISTA bude mít shodné parametry s typem STANDARD, ale bude mít o něco menší příkon. Tento typ jsem doposud nenalezl v žádné dostupné literatuře (natož se s ním někde setkal ve skutečnosti), ale existovat by měl, když ho uváděl výrobce ve svých materiálech, takže to zde uvádíme, ať je seznam úplný. Jinak 2003BV "TURISTA" je pro mě opravdu záhada. V dobové literatuře pro opraváře (alespoň v té, co mám k dispozici) o něm není ani zmínka. Je sice možné, že vzhledem ke shodnosti s typem LUXUS nebyla vydána samostatná dokumentace. Ale jako u typu STANDARD by byla alespoň poznámka v dokumentaci k typu LUXUS o této variantě.
2203BV OZVĚNA
- Výrobce: TESLA KOLÍN, n. p.
- Vlnové rozsahy: 2; 4,05 až 4,58 m (65,5 až 74 MHz), 187 až 571,4 m (525 až 1605 kHz)
- Mezifrekvence: pro příjem amplitudově modulovaných signálů 468 kHz; pro příjem kmitočtově modulovaných signálů 10,7 MHz
- Průměrná citlivost: střední vlny 10 mV, velmi krátké vlny (pro odstup úrovně signálu od úrovně šumu 26 dB) 6 mV
- Průměrná šířka pásma: 13 kHz
- Výstupní výkon: 8 W
- Reproduktory: 5 elektrodynamických s permanentními magnety, kruhové o průměru 160 mm, impedance kmitacích cívek 4 W
- Mikrofon: elektrodynamický, reportážní
- Napájení: z akumulátorové baterie s napětím 24 V (záporný pól baterie spojen s kostrou vozu)
- Příkon: asi 130 W
MINI (tranzistorové autorádio)
- Výrobce: TESLA, obchodní podnik ve spolupráci s polským podnikem ZAKŁADY RADIOWE im. M. KASPRZAKA, Varšava
- Vlnové rozsahy: 3; 48,4 až 50,4 m (6,2 až 5,94 MHz), 187 až 571,4 m (1605 až 525 kHz), 1053 až 2000 m (285 až 150 kHz)
- Mezifrekvence: 465 kHz
- Průměrná citlivost: krátké, střední a dlouhé vlny 100 mV (pro odstup úrovně signálu od úrovně šumu 20 dB)
- Průměrná selektivnost: 28 dB pro všechny vlnové rozsahy
- Výstupní výkon: 1,7 W
- Reproduktor: oválný, rozměrů 100 × 160 mm, impedance kmitací cívky 4 W
- Napájení: z akumulátorové baterie 6 nebo 12 V (možnost přepínání polarity při kladném nebo záporném pólu na kostře)
- Příkon: asi 1,9 W (0,95 A při napětí 12 V)