helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Trekka

Vůz vyráběný v letech 1966–1972 na Novém Zélandě. Kromě karoserie a interiéru měl vše ze ŠKODA Octavia! Významný vůz historie Nového Zélandu, vyrobeno téměř 2800 ks. V Česku jsou 2 vozy a v lednu 2014 se přivezl třetí.

Dole foto vozu ŠKODA TREKKA na Novém Zélandě – majitel Mr. Todd Niall (vlevo), tvůrce nejvýznamnějších stránek o Trekka www.trekka.co.nz. Vpravo přítel a mechanik Alfonso Zambuto.

Bizarní, dnes už vzácné vozidlo, které se na našich silnicích hned tak neuvidí. Kvůli hrozbě nového exportního omezení, které může brzy přijmout na Novém Zélandu Ministerstvo kultury, už asi vůbec ne.

Historie projektu

Historie Trekka začala v druhé polovině 60. let, kdy byl dovoz aut na Novém Zélandě zatížen vysokými cly. Československá automobilka Škoda tehdy hledala nové trhy a komunistický stát nutně potřeboval devizy. Škoda Octavia Kombi se už na Nový Zéland vyvážela. Bylo tedy třeba najít způsob, jak obejít tamní dovozní zákony – stačilo dovézt díly, tedy rozložený automobil. Tak se začala dovážet na kusy rozložená Octavia v bednách. Na podvozek s motorem se musela postavit karoserie vyrobená na Novém Zélandě. Na trhu chyběl jednoduchý, levný vůz, který by usnadnil práci malým firmám, řemeslníkům, zedníkům, štukatérům a obchodníkům. Zejména rolníci a farmáři byli považováni za cílovou skupinu. I plánovaný export do okolních zemí a ostrovů podpořil tento projekt.

Škoda Mladá Boleslav dodala motory, podvozek Octavia Combi spolu s ovládacími prvky. Celkem 50 místních malých podniků se účastnilo montáže a výroby na Novém Zélandě.

Vývoj a konstrukce

Projektu se ujali Andrews a Noel Turner, ze Škodovky pak pan Velebný. Společně vytvořili malou karoserii, která zvenku připomínala Land Rover. Ale to bylo vše, v čem si tato auta byla podobná. Cenově byla Trekka nejlevnějším autem na trhu Nového Zélandu. Snímatelná kabina poskytla dvěma až třem pasažérům ochranu před sluncem a nečasem. Terénní schopnosti byly omezené, ale zkrácený podvozek zlepšil ovladatelnost a snížil hmotnost, což umožnilo montáž větší palivové nádrže.

Technické detaily a výbava

Ve společnosti Motor Industries byli A. a N. Turner spolu s Josefem Velebným hybnou silou projektu. Karoserie byla navržena tak, aby umožňovala přidat další zařízení – až po malý jeřáb. K výbavě patřil i uzamykatelný box na nářadí. Mezi volitelné doplňky patřil naviják, vodní nádrže a za příplatek také systém balanced traction (BT) – uzávěrka diferenciálu, která výrazně zlepšovala průchodnost v bahně nebo písku.

Jako příslušenství bylo možné objednat zpětná zrcátka, sluneční clonu pro spolujezdce a speciální terénní pneumatiky. Druhý stěrač byl považován za luxus. Později se nabízely různé střešní verze a korby – od skládací střechy až po plně prosklenou kabinu. Speciální nástavby pro přepravu osob nebo kempování rozšířily nabídku vozu.

Výroba a export

Sériová výroba byla zahájena na začátku prosince 1966 a do konce roku se prodalo celkem 17 vozů. Tisící Trekka byla dodána v lednu 1968. Zákazníky si získala především praktičností, a to i na ostrovech Fidži, Tonga a dalších. V malých množstvích se vyvážela také do Austrálie a Pákistánu – v rozloženém stavu. Prodeje začaly klesat na počátku 70. let v důsledku snížení dovozních cel a Trekku postupně nahradily japonské vozy. Celkem vzniklo přibližně 2800 kusů, které brzy zmizely ze silnic. V posledních letech však tento skromný a užitečný automobil zažívá renesanci – stal se kultovním objektem a nadšenci po celém světě pátrají po dochovaných exemplářích. Dokonce vznikly i Trekka kluby.

Trekka v Česku

O Trekku se začal zajímat i český sběratel škodovek Pavel K. z Hradce. Měl štěstí – našel zachovalý exemplář, bez větších obtíží jej zakoupil, nalodil a stal se tak hrdým majitelem jednoho ze dvou těchto aut v Česku.

Sláva „in memoriam“

Dnes lze říct, že Škoda Trekka přišla ke své slávě až „in memoriam“. Velkou zásluhu na tom má novozélandský umělec Michael Stevenson, který v roce 2004 představil na Bienále v Benátkách uměleckou instalaci s názvem „This is the Trekka“. Na pódiu ukázal zelenou Trekku a od té doby se tento vůz začal objevovat ve světle reflektorů. Z necelých 2800 vozů se podařilo dohledat sotva stovku, často ve velmi špatném stavu. Přesto jejich ceny vystřelily vzhůru – spekulanti dnes požadují až 20 000 eur.

Trekka jako kulturní dědictví

Na Novém Zélandu ministerstvo kultury zvažuje uznání Trekky jako jediného automobilu v historii, který byl kdy kompletně vyroben na tomto území, za kulturní dědictví. Naštěstí pro sběratele to zatím není možné, protože Trekka ještě nedosahuje předepsaného stáří.

Dr. Jiří W. Pollak – www.skoda-oldtimerclub.de


Mr. Todd Niall
Auckland, Nový Zéland
Tvůrce nejvýznamnějších stránek o modelu Trekka
www.trekka.co.nz
Trekka (2004).

2014 – Dostal jsem zboží od PRAGOS.

Můj vůz a můj přítel Alfonso Zambuto. Vlastní také traktor Zetor, a tak rozumí většině dílů vozu.

Mr. Tony Katterns
Auckland, Nový Zéland
Restaurátor klasických aut v Aucklandu.

p. Pavel K.
Vůz v České republice.
Pokračování.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.