Prototypy
Dle dobového článku (viz níže) měl takto vypadat vůz ŠKODA 1201 modernizovaný v roce 1956 pro export. Ve skutečnosti se však do sériové výroby nikdy nedostal. Škoda, protože těmito skromnými vylepšeními – v podstatě ozdůbkami – se poněkud oteklý vůz (říkalo se, že na karoserii nenajdeš rovnou plochu) proměnil v slušnou evropskou limuzínu. Ale doba musela být opravdu bídná, že ani toto neprošlo.
Dodnes se divím, že sériové vozy, které všichni známe, nakonec měly ten krásný rozmařilý „imperialistický“ nos na kapotě. Tento chromoskleněný prvek mě vždy zaujímal, protože je jedním z mála designérských ozdob všech Škodovek a představuje naprostý luxus v té sešněrované době, požadující jen účelnost. Pominu-li chromové nárazníky či různé lištičky, nenapadá mě nic adekvátního. Díky za to...
Druhý článek (viz dole) pochází z dnešní doby – z časopisu Automobil 2/2003 – a popisuje další prototypy. Chybí mi však první část tohoto článku.
Předsériový prototyp. Ještě mechanické výklopné blinkry (vpředu bez prolisu, vzadu jen dvě světélka), sloupek mezi zadními okny šikmější s větračkou, jiná kapota i jednodušší ozdobný nos. Dveře až pod práh.
Prototyp 980. Dobová zpráva z časopisu Svět motorů (1956). Jak si to soudruzi představovali, ale nakonec z toho nic nebylo.
V. Lorenc napsal: Mám pocit, že na centrálním „pádle“ masky není okřídlená slepice Škoda, ale tehdy navrhovaný (a exportem zamítnutý) globus s označením AZNP. Některé neoficiální prameny uvádějí i zkratku ZVIL = Závody V. I. Lenina.
Škoda 1200 De Luxe. Video na YouTube.