helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Vývoj

V tomto článku mapujeme postupný vývoj, inovace a změny, které provázely výrobu vozů Škoda MB a Škoda 100 v letech 1964–1976, a částečně i období po nich. Přehled připravil RNDr. Vladimír Cajz, CSc., kterému děkujeme za jeho podrobnou práci. Autor zároveň uvítá jakékoliv doplňující informace nebo připomínky na adrese v.cajz@ig.cas.cz.

Škoda MB 1000

Série 0 - start výroby

  • 04/1964 – počátek výroby modelu MB 1000
  • Motory č. 000501–001000 (duben 1964)
  • Barvy: 113 – tmavošedá, 432 – tmavomodrá, 612 – slonová kost, 831 – oranžově červená
  • Cena: 44 000 Kčs

Série 1

  • 06/1964
  • Motory č. 001001–003100 (05–07/1964)
  • Od motoru č. 002500 – zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky a zvýšení zdvihu ramen přední nápravy

Série 2

  • 08/1964
  • Motory č. 003101–013200 (07–10/1964)
  • Změna zapojení spínače parkovacích světel (v zadních sloupcích) od motoru č. 005907
  • Zesílení pístního čepu – vnitřní průměr zmenšen z 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm)

Série 3

  • 10/1964 – 02/1965
  • Motory č. 013201–026260
  • Od motoru č. 017201 – průměr řemenice větráku chladiče zvětšen z 112,5 mm na 129,5 mm, změna klínového řemene z 13×1000 na 13×1030 kvůli snížení hlučnosti větráku
  • Od motoru č. 019320 – termostat s odvzdušňovacím otvorem 1,5 mm místo původního 1 mm
  • V průběhu roku postaven monopost Š 992 pro formuli Junior (F3) s přepracovaným motorem MB (998 cm?, 72×61,3 mm, výkon 76 k / 56 kW při 7750 ot/min)
  • Výroba 1964: 18 653 vozů MB
  • 01/1965 – od motoru č. 022 731 zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm

Série 4

  • 02–04/1965
  • Motory č. 026261–034260
  • Změna na rozdělovači
  • Nový elektromotor větráku topení
  • Nové trysky ostřikovače čelního skla
  • Vylepšené dveřní spínače (od č. 032600)
  • 03/1965 – změna počtu zubů na diferenciálu 16/10 proti dřívějšímu 17/11

Série 5

  • 04–06/1965
  • Motory č. 034261–050170
  • Od 16. 5. – plný čep horního ramene přední nápravy (dříve vylehčený)
  • Od 15. 5. – nový baroskop (tlakoměr) oleje
  • Od motoru č. 041700 – zavedeny plstěné stírací kroužky na tyčce řadicí páky

Série 6

  • 06–09/1965
  • Motory č. 050171–064810
  • Nový plovák a měřič paliva v nádrži, včetně těsnění
  • Změna optické vložky světlometu
  • 07/1965 – od karosérie č. 056200 záměna brzdové kapaliny „ATE Blau“ nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190 (licenční Pentosin)
  • Od motoru č. 056303 – matice svorníků hlavy válců 17 mm místo 14 mm
  • Od motoru č. 060330 – změna objímek žárovek přístrojového štítu, nově s nožovými konektory pro kabely
  • 08/1965 – změna zadní rozvodky brzdného okruhu
  • 09/1965 – od motoru č. 061950 zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm (odpovídající změnou setrvačníku)
  • Od motoru č. 062000 – rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepu olejové pumpy

Série 7

  • 09/1965 – 01/1966
  • Motory č. 064811–083371
  • Od karosérie č. 067316 – zavedena výztuha pod palivovou nádrží pro tažení vozu
  • Od motoru č. 073135 – zvětšení otvorů uvnitř převodové skříně (převodový olej lze dolévat bez nebezpečí přetečení)
  • 12/1965 – od motoru č. 079874 modelový rok 1966 (1000 MB)
  • Změna čelní partie karosérie (ovál uzavřen před blinkry)
  • Opatření zadních dveří dětskou pojistkou
  • Změna na prsou motoru, olejovém čerpadle, držáku rozdělovače a sacím koši oleje
  • Vyšší výkon díky změně časování ventilů (delší doba otevření sání)
  • Zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125
  • Barevná paleta: 113 – tmavošedá, 116 – světle šedá, 429 – modrá, 436 – modrozelená, 625 – světle béžová, 837 – červená
  • V rámci modelového roku plánován náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (typ 723, do roku 1968, vyrobeno 1403 kusů)
  • Od motoru č. 080000 – změna geometrie zadní osy z rozbíhavosti 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm

Série 8

  • 01–04/1966
  • Motory č. 083372–103071 (typ 721)
  • Přidána druhá (vnitřní) ventilová pružina
  • Opět změna na sacím koši oleje
  • Karburátor 32BST18 místo původního 32BST13
  • Nové páčky ovládání topení
  • Změna kličky větracích okének (stále kovová)
  • Nové čerpadlo ostřikovače čelního skla a nádobka s nápisem Gejzír
  • Plastový rozvodový ventil místo původního kovového
  • Výroba 1965: 63 600 vozů
  • 01/1966 – od motoru č. 084740/1 nová vačková hřídel (240–233/27,5; model 1966 dále až do modelu Š 120, dříve 233/24), předstih 5°
  • Od karosérie č. 088136 – nová podpěra motorové kapoty (přemístěna ze strany na střed) a změna vzduchového filtru
  • Od motoru č. 087934 – nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím 1. válce), svorníky nahrazeny šrouby se šestihranem
  • Od karosérie č. 089682 – nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky
  • Od karosérie č. 098625 – veškeré nářadí (včetně zvedáku) umístěno výhradně pod levým zadním sedadlem (dříve u rezervy, kde mohlo klepat)

Série 9

  • 04–09/1966
  • Motory č. 103072–123021
  • Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe
  • Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky (ten již od 8. série – dle katalogu)
  • 04/1966 – od karosérie č. 105 100 brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno); zvětšení účinné plochy a životnosti až na minimální tloušťku 1,5 mm (dle katalogu až od 12. série nebo od motoru č. 111 050 tj. od počátku května)
  • Od motoru č. 111 227 – nové dynamo ? 112 mm a změna průměru řemenice
  • Od karosérie č. 117 355 – zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe (spínač v tunelu na odnímatelném víku)
  • Změna v zapojení přípravy pro přední mlhovky (využit spínač parkovacích světel) a úprava v zapojení spotřebičů na pojistkách 1 a 2

Série 10

  • 09–12/1966
  • Motory č. 123022–141221
  • Nové víko hlavy válců (se sníženým hrdlem)
  • Nová uzávěrka oleje
  • Řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm)
  • Hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe)
  • Nová houkačka
  • Na podzim 1966 plánován náběh dvoukarburátorové verze 1000 MBG (typ 710)
  • 09/1966 – od karosérie č. 129 032 změna v zajištění víka nad převodovkou – dva obrtlíky namísto tří šroubů
  • Od motoru č. 136 059 – úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace (nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru – čtyři nové díly)

Série 11

  • 12/1966 – 01/1967
  • Motory č. 141222–163119
  • Od motoru č. 142 893 – nová houkačka utěsněná proti vnikání vody
  • První sportovní úprava 1000 MB A2 (rok 1966): 988 cm? (68×68 mm), komprese 8,3, karburátory Jikov 32 SOPc, 64 k (47 kW)/6000 ot., točivý moment 85 Nm / 4000 ot./min
  • Výroba 1966: 78 434 vozů MB

Série 12

  • 01–04/1967
  • Motory č. 163120–186319
  • Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely)
  • Nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové)
  • Upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (i pro standardní verzi)
  • Barevná paleta: 429 – modrá, 436 – modrozelená, 837 – červená, 1013 – šedá levandulová, 1025 – šedá námořní
  • 01/1967 – nalévací hrdlo oleje do převodové skříně uzavřeno plastovou zátkou (dříve kuželovým šroubem); změna v zapojení motoru stěračů a přerušovače blinkrů (prohozeno na pojistkách 1 a 2)
  • Počátkem roku náběh výroby dvoudvéřového 1000 MBX (typ 723)
  • Od karosérie č. 180 898 – vylepšený hlavní světlomet (změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla – jiné rýhování)

Série 13

  • Od 04/1967
  • Motory č. 186320–210119
  • Změna okenního spouštěče dveří (pro výbavu De Luxe i zadních dveří)

Série 14

  • Do 09/1967
  • Motory č. 210120–232569
  • Změna na vodním čerpadle
  • Barevná paleta: 837 – červená, 1013 – šedá levandulová, 1016 – šedobílá, 1025 – šedá námořní, 4270 – tyrkysová světlá, 5910 – zelená tmavá, 8220 – červená tmavá
  • 08/1967 – od motoru č. 215032 vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek
  • Od motoru č. 223460 – zavedení těsnicího „Gufero“ kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku místo původního labyrintu; na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a průměr ze 102 (+1) na 110 (+1) mm

Série 15

  • 09–12/1967
  • Motory č. 232570–259270
  • Nové vnitřní zpětné zrcátko – plastové lichoběžníkové místo kovového obdélníkového
  • Boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích – dle katalogu až v průběhu 15. série)
  • Stříbrný lak ráfků kol (dříve bílý)
  • 09/1967 – od karosérie č. 229656 nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii, samomazné pouzdro řadicí páky
  • Od motoru č. 226309 – zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 cm? (72×68 mm)
  • 11/1967 – od karosérie č. 251234 záměna pryžového těsnění dveří (nejprve lepení, poté zajištění kovovou výztuhou)
  • Od motoru č. 248885 – nová skříň pro větší termostat
  • 05. 12. 1967 – vyrobeno celkem 250 000 vozů

Série 16

  • 1967–1968
  • Motory č. 259271–290099
  • Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí průměru 23 mm)
  • Nový dezén pneumatik (OS 25)
  • Ventilátor motoru s 10 lopatkami – pro tropické podmínky a model 1100 MB
  • 12/1967 – od karosérie č. 261409 nové vnitřní zrcátko se zvětšeným zorným úhlem
  • Výroba 1967: 96 348 vozů
  • 01/1968 – zavedena výroba 1100 MB De Luxe (typ 715) a 1100 MBX De Luxe (typ 723), vyráběny do roku 1969 (22 487 kusů MB De Luxe a 1 114 kusů MBX De Luxe)
  • Vačkový hřídel motoru 1107 cm? – 240/25
  • Od karosérie č. 262781 – zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje
  • Od motoru č. 265013 – zavedení kuličkového ložiska 6202/Z místo kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele z 280 na 272 mm
  • Od motoru č. 266123 – nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice
  • Od motoru č. 267500 – dvouřadé kuličkové ložisko 3205N/C6 v převodovce místo jednořadého; kolo 3. a 4. stupně nasazeno na drážkách, matice zajištěna pojistným kroužkem
  • 02/1968 – od karosérie č. 280451 zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny (místo plechového), fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje
  • 04/1968 – od karosérie č. 292501 zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm
  • Od motoru č. 293501 – zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro přenos vyššího točivého momentu; zvětšení a zesílení pružin i pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100
  • 05/1968 – od karosérie č. 319701 plastový držák sluneční clony místo kovového
  • Od karosérie č. 325855 – změna pákového ovládání oken, zjednodušení konstrukce

Série 17

  • Do 07/1968
  • Motory č. 290100–318699

Série 18

  • Od 08/1968
  • Motory č. 318700–342189
  • Modelový rok 1969 – 1000 MB a 1100 MB De Luxe s novou elegantnější čelní partií (trojdílná ozdobná lišta masky „ŠKODA“ místo oválu a hranaté blinkry)
  • Širší střešní sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu, zvětšení výšky nad zadními sedadly
  • Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi a hrubý povrch plastového krytu volantového hřídele a panelu sdruženého přístroje
  • Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice dále pro Š 100)
  • Nové kličky větracích okének (celoplastové)
  • Boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava
  • Upraven chladič – hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely
  • Elektrická zásuvka v interiéru jako zvláštní výbava
  • Inovace stírátek čelního skla
  • V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG
  • Barevná paleta: 1013 – šedá levandulová, 1019 – písková, 1025 – šedá námořní, 4270 – tyrkysová světlá, 5910 – zelená tmavá, 8220 – červená tmavá
  • Ceny při ukončení výroby: 1000 MB – 45 699 Kčs; 1000 MB De Luxe – 48 900 Kčs; 1100 MB De Luxe – 51 700 Kčs; 1100 MBX De Luxe – 52 900 Kčs
  • Od motoru č. 324800 – rozdělovač z MB 1100 použit i pro MB 1000, předstih +5°
  • Od motoru č. 325777 – zvýšení výkonu olejového čerpadla na 2 kp/cm? při 2000 ot/min (výška kol 20 mm)
  • 09/1968 – od karosérie č. 344025 změna spodního těsnění dveří

Série 19

  • Do 12/1968
  • Motory č. 342190–371739
  • 12/1968 – od karosérie č. 378101 zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (? 25,5 mm)
  • Pro MB 1100 volitelně omezovač na zadní nápravě – zlepšení směrové stability
  • Dle katalogu větší váleček pro MB 1100 od 17. série, pro celou produkci od 18. série
  • Výroba 1968: 111 386 vozů

Série 20

  • 12/1968 – 03/1969
  • Motory č. 371740–403539
  • 01/1969 – od karosérie č. 383101 nové duše pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm (původně 16 mm) a odpovídající změna otvoru v ráfku
  • 02/1969 – od karosérie č. 390901 nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17; nové brzdové obložení typu „Raybestos“
  • 03/1969 – od motoru č. 403434 změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové
  • Během roku připraveny soutěžní verze Studio B5 (pozdější Metalex) s motory 988 cm? (81 k / 60 kW při 7000 ot/min) a 1107 cm? (84 k / 62 kW při 6800 ot/min)

Série 21

  • 03–08/1969
  • Motory č. 403540–435039
  • 04/1969 – od karosérie č. 415300 změna průměru brzdových válců zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.
  • Od karosérie č. 415500 – úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá modelu Š 100)
  • Od karosérie č. 420101 – prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, stejně tak prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku
  • 08/1969 – od karosérie č. 452651 změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M14×1,5 s těsnicím kroužkem
  • 1. 8. 1969 – konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX
  • 12. 8. 1969 – požár v automobilce

Poznámky

  • Dle katalogů navazuje výroba Š 100/110 přímo na výrobu MB, jako by šlo o tentýž model – na poslední sérii MB (21.) navazuje první série Š 100/110 označená jako 22.
  • Mezi sériemi 21 (MB) a 22 (Š 100) chybí přibližně 850 motorů.
  • V době přechodu výroby docházelo k situacím, kdy do karoserie MB byly montovány motory patřící už do 22. série (Š 100) – tyto motory měly označení „/7“ při objemu 988 cm?. Patrně šlo o řešení výpadku výroby po požáru.
  • Modelový rok 1970 začíná až v průběhu 22. série.

Škoda 100/110

Série 22

  • 08–12/1969 (začátek výroby 25. 8.)
  • Motory č. 435890–461839
  • Od motoru č. 450632/8 a karosérie č. 457696 – Modelový rok 1970: Š 100 (typ 722) a Š 110 (typ 717)
  • Od počátku výroby kotoučové přední brzdy a dvojitý brzdový okruh
  • Významná redukce mazacích míst na přední nápravě díky samomazným ložiskům nebo ložiskům s trvalou náplní maziva
  • Zvětšená ložiska kol přední nápravy
  • „Hranatý“ facelift karoserie – větší světlomety, lepené čelní sklo (dříve kalené)
  • Zesílený pístní čep (? 20 mm)
  • Barevná paleta: 1002 – bílošedá, 1019 – písková, 1071 – šedá střední, 5002 – světle zelená, 5910 – tmavě zelená, 8220 – tmavě červená
  • Cena: Š 110L – 63 000 Kčs

Série 23

  • 12/1969 – 1970
  • Motory č. 461840–495339
  • Od karosérie č. 499501 – nové měkké těsnění blatníků
  • Výroba 1969: 118 491 vozů
  • 11. 2. 1970 – vyroben půlmilióntý vůz, první majitelkou byla Ludmila Velková
  • V průběhu roku 1970 dokončen v ÚVMV prototyp supersportovního kupé 1100 GT (motor 1138 cm?, 73×68 mm, komprese 12, výkon 55 kW / 75 k při 5750 ot/min, úhlová zadní náprava, náporový chladič v přídi)
  • Plánován motor 1100 cm? 2×OHC (na základě původního bloku) s možností vstřiku paliva, ventily 36,6 / 32,6 mm, 2× karburátor Weber 40 DCOE – projekt nerealizován (zamýšlen Autodružstvem Praha)
  • 02/1970 – od motoru č. 510078 sjednocení vačkových hřídelí obou objemů na 240–233/27,5 (časování použito i u řady 105/120)
  • 03/1970 – od karosérie č. 529101 změna osového uložení svislého čepu (třecí kroužky nahrazeny podložkami, odstraněny kovové podložky pod maticemi)
  • 06/1970 – náběh výroby sportovního kupé Š 110 R (typ 718K) v závodě Kvasiny:
    • Vyšší komprese, dvojitý karburátor Weber 28/36 DCD (později Jikov 32 DDSR 3159)
    • Ostřejší vačka (247/32), jiná ventilová vahadla (C), tříkroužkové písty
    • Chladič oleje, alternátor 14V/35A
    • Barevná paleta: 6145 – citrónová žluť, 8134 – závodní červeň, 5020 – jarní zeleň
    • Cena: 78 000 Kčs; vyrobeno celkem 56 902 (resp. 57 085) ks (do roku 1980)
  • Od karosérie č. 563901 – změna polohy mazacích ploch rejdového čepu o 180°, směrem k hlavicím
  • 08/1970 – od motoru č. 568887 zlepšený karburátor (mechanický sytič, mosazný čep škrticí klapky, nový difuzor, podtlaková odvzdušňovací přípojka)
  • Od karosérie č. 583900 – zesílení svislého rejdového čepu v dolní partii z ?17 na ?18 mm, změna rejdové hlavice
  • Od karosérie č. 590401 – změna samočinné podpěry víka zavazadlového prostoru
  • 09/1970 – od karosérie č. 595801 zvýšení počtu upevňovacích šroubů předního blatníku M7×14 o dva kusy
  • 10/1970 – od karosérie č. 603051 zavedení dvoudílné (bezpečnostní) volantové tyče
  • Od karosérie č. 614025 – změna zapojení spínače varovných světel (i při vypnutém zapalování); nově kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh
  • 11/1970 – od motoru č. 610121 nový velký rozdělovač (provedení obdobné Octavii Combi)
  • 12/1970 – od karosérie č. 630501 nové plastové těsnění blatníků (od 02/1971 i pro Š 110 R)
  • 01/1971 – náběh výroby sportovního sedanu Š 110 LS (typ 719):
    • Dvouhlasné famfáry, vnější zrcátko na blatníku, elektrický ostřikovač čelního skla
    • Radiální pneumatiky (OR6), nové opěradlo předních sedadel, bezpečnostní vnitřní zrcátko
    • Motor převzat z kupé Š 110 R, cena 65 000 Kčs
    • Vyrobeno celkem 40 057 kusů
  • V průběhu roku připravena soutěžní verze Š 110L Rallye (osmikanálová hlava, karburátor Weber 28/36 DFI-2, komprese 10.4, vačka 280/70, výkon 54 kW / 73 k při 6000 ot/min, točivý moment 93 Nm / 4500 ot/min)
  • Koncem léta představen prototyp Super Sport (typ 724) s motorem Š 110L Rallye otočeným před převodovku – později známý z filmu Upír z Ferratu (Juraj Herz, 1982). Vůz později přelakován na černo, doplněn křídlem a zůstal v této podobě dodnes.

Série 28

  • Od motoru č. 635278/4 (110R) – zavedena montáž rozdělovače s podtlakovou regulací (motory 110R do té doby měly pouze regulaci odstředivou)
  • 08/1971 – od motoru č. 700170 Modelový rok 1972
  • Nucené větrání karoserie, pevné okénko zadních dveří, změna v upevnění vnitřního zrcátka a sluneční clony
  • Změna otevírání okénka předních dveří (bez mechanismu)
  • Změna plnicího otvoru nádrže v blatníku – nově dvířka místo vyskakovacího znaku
  • Změna zadního čela – prodloužení středové výztuhy po celé výšce, svislé žebrování, hliníková krycí lišta
  • Nová vnitřní výplň dveří, inovace v horní partii přístrojové desky (v provedení „De Luxe“ prolis pro odkládání předmětů)
  • Barevná paleta: 8220 – červená, 5102 – světle zelená, 2086 – světle hnědá, 1002 – šedobílá, 5441 – khaki, 4153 – šedomodrá
  • Kupé 110R: zesílení středních sloupků, přemístění upevňovacího šroubu bezpečnostního pásu z nosníku střechy (od karosérie 0 595766), zadní sloupky s odvětrávacími otvory, přední sedadla s opěrkami

Série 30

  • Motory č. 702920–728969 (od 08/1971)
  • Od karosérie č. 715570 – zvětšení odvzdušnění (trubky) nádrže z 9 na 12 mm (jiná nádrž)
  • 09/1971 – od karosérie č. 728501 nová plastová koule na páce řazení

Série 31

  • Motory č. 728970–765669 (od 10/1971)
  • 11/1971 – od karosérie č. 753800 zlepšení upevnění rezervy
  • 12/1971 – od karosérie č. 767001 změna tvaru rozdělovací kostky předního brzdového okruhu

Série 32

  • Motory č. 765670–782769 (od 01/1972)
  • 01/1972 – od karosérie č. 777270 záměna kluzných ložisek řídicí tyče „Glacier“ za „Desmopan 295“
  • Od karosérie č. 59555 (110R) – inovace přístrojové desky (lakování místo tapety, nové přístroje)
  • 02/1972 – od karosérie č. 59369 (110R) sluneční clona u spolujezdce doplněna o zrcátko (s výjimkou vozů pro Švédsko)
  • 03/1972 – od karosérie č. 812500 nové těsnění skel předních dveří

Série 33

  • Motory č. 782770–800339 (od 04/1972)
  • 04/1972 – od karosérie č. 816400 opět jednodílná volantová tyč namísto dělené
  • Od karosérie č. 823500 – stěrače předního skla v matově černé barvě (dříve chromované)
  • Od motoru č. 882631 – nový spínač čidla kontrolky tlaku oleje
  • Během roku připravena soutěžní verze Š 120S Rallye (typ 728):
    • Motor 1172 cm? (72×72 mm) s plochými písty, osmikanálová hlava
    • 2× karburátor Weber 40 DCOE2, suchá kliková skříň, chladič vpředu s výdechem přes kapotu
    • Komprese 10.3, výkon 62 kW (84 k) / 6000 ot/min, točivý moment 105 Nm / 5000 ot/min
    • Prodejní verze s karburátorem 32 DDSR, komprese 9.4, výkon 47 kW (64 k) / 5250 ot/min, točivý moment 100 Nm / 4000 ot/min, pravděpodobně i běžnější vačka
  • 08/1972 – Modelový rok 1973
    • Od karosérie č. 861000 – změna plnicího otvoru nádrže (dvířka posunuta výše), prodloužení nalévací hadice o 10 cm
    • Alternátor 490 W (35 A) a odpovídající relé pro všechny modely
    • Dvoustupňový větrák topení pro všechny modely
    • Nové zapuštěné mechanismy dveřních zámků Bomoro (u 110R již dříve)
    • Nová ozdobná lišta na předním čele
    • Modely 110 LS a 110R dostávají čtyřokou masku, 110R navíc sedadla s opěrkami hlavy
    • Cena 110R: 79 100 Kčs
    • Nová palubní deska sedanů – boční výdechy vzduchu s možností směrování na boční okna
    • Barevné varianty přístrojové desky:
      • Standard: šedá s černou lištou
      • De Luxe: černá s leštěnou lištou a drážkováním
      • 110 LS: černá s imitací dřeva a leštěnou lištou (dříve šedá)

Série 34

  • Motory č. 849570–880369 (od 08/1972)
  • Od karosérie č. 861730 – změna drážek pouzder hnaných kol převodovky z podélných na radiální
  • 09/1972 – od karosérie č. 872001 změna kliček otevírání bočních okének

Série 35

  • Motory č. 880370–919969 (od 10/1972)
  • 11/1972 – od karosérie č. 900625 nové dveřní těsnění u prahů (profil ? 18 mm místo 16 mm)
  • Od karosérie č. 904800 – nové zajištění hurdy–spojky volantové tyče (matice s plastem místo korunové se závlačkou)
  • 12/1972 – od karosérie č. 927501 odstranění výpustného šroubu přebytečného oleje na zadní poloose
  • 01/1973 – pokračování výroby bez zásadních změn

Série 36

  • Motory č. 919970–961969 (od 01/1973)
  • Zavedení čtyřokého čela pro modely Š 110R a Š 110LS
  • Boční výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely
  • Od motoru č. 927420/4 – změna výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110R a LS)
  • Od karosérie č. 935100 – zavedení zamykatelného víčka nádrže
  • Od karosérie č. 938200 – tvarová úprava krytu nádržky brzdové kapaliny
  • 03/1973
    • Od karosérie č. 948200 – nové vnější dveřní kliky s černým plastovým potahem
    • Od karosérie č. 950101 – výměna vazelíny TSP-2 v zámcích dveří za Mobilgrease-932
    • Od karosérie č. 956351 – úprava spodních ramen přední nápravy pro zvýšení životnosti
    • Od karosérie č. 957151 – plastové výdechy topení místo původních plechových (nad pedály a nohami spolujezdce)

Série 37

  • Motory č. 961970–1002969 (od 04/1973)
  • Od karosérie č. 964000 – změna upevnění chladiče, spodní šroub vypuštěn

Série 38

  • Motory č. 1002970–1034769 (od 08/1973)
  • 08/1973 – výměna mosazného plováku karburátoru za plastový (modely Š 100 a Š 110)
  • 29. 8. 1973 – vyroben milióntý vůz, červená Škoda 110 LS
  • Od karosérie č. 1 012 001 – montáž zpětného zrcátka na levé dveře
  • Modelový rok 1974
    • Od karosérie č. 1 016 001 – nové vnější zpětné zrcátko
    • Přemístění spínače couvacích světlometů na převodovku
    • Nová barevná paleta sedanů: 8220 – červená, 5157 – zelená, 2166 – žlutá, 1036 – šedobílá, 4085 – světlemodrá, 4466 – modrá střední, 5051 – atraktivní zeleň
  • 09/1973 – od karosérie č. 1 034 300 změna držáku tlumiče výfuku

Série 39

  • Motory č. 1034770–1075669 (od 10/1973)
  • 10/1973 – od karosérie č. 1 034 770 odstranění klapky z tělesa větráku topení
  • 12/1973
    • Od karosérie č. 1 075 975 – přemístění výrobního štítku z motorového prostoru do zavazadelníku na pravý podběh (vyražené číslo zůstává nad chladičem)
    • Od karosérie č. 1 079 350 – další úprava spodních ramen přední nápravy pro zvýšení životnosti

Série 40

  • Motory č. 1 075 670–1 116 819 (od 01/1974)
  • 01/1974
    • Od karosérie č. 1 080 201 – zavedena nová nemrznoucí chladicí kapalina Fridex (Spolana)
    • Zavedeno zamykatelné víčko nádrže
    • Od karosérie č. 1 116 001 – přemístění spínače couvacích světel z tunelu do převodovky (inovace převodovky, úprava elektroinstalace)
  • 04/1974 – pokračování výroby beze změn

Série 41

  • Motory č. 1 116 820–1 157 350 (od 04/1974)
  • Od motoru č. 1 116 820 – odstranění bezpečnostního kroužku ventilů
  • 07/1974 – od karosérie č. 1 272 260 zadní větrací okénko přestává být otevíratelné, nově zaskleno napevno (větší sklo)
  • 08/1974 – přechod na další sérii

Série 42

  • Od 08/1974
  • Od motoru č. 276082/8 – montáž pastorku s koly v převodovce, hnaná kola 2., 3. a 4. stupně se otáčejí na drážkování bez pouzder
  • Od motoru č. 286084/8 – zrušeny pojišťovací kroužky ventilů a jejich drážky na ventilech sacích
  • Od karosérie č. 5 019 884 (110R) – standardně montováno prodloužení středového panelu (pro autorádio) až na tunel

Série 43

  • Od 10/1974 – drobné úpravy, bez významných konstrukčních změn

Série 44

  • Od 01/1975
  • Od motoru č. 356650/8 – vypuštěny pojišťovací podložky matic ojničních šroubů

Série 45

  • Od 04/1975
  • Od motoru č. 388001/4 (modely 110R a 110LS) – nová vystavovací cívka startéru
  • Od motoru č. 388242/4 – nový stírací pístní kroužek s pružinou (stejný jako u modelu Š 120) pro motory LS a R
  • 04/1975
    • Náběh výroby soutěžního vozu Š 130 RS (typ 735)
      • Karoserie odvozena od 110R, vylehčené díly – blatníky, kapoty, organická skla
      • Motor 1289 cm? (75,5 × 72 mm), osmikanálová hlava, větší ventily (sací 37 mm, výfuk 32 mm)
      • 2× Weber 45 DCOE, komprese 10.5, 82 kW (112 k) / 7250 ot/min, 125 Nm / 5000 ot/min
      • Litinová víka ložisek klikového hřídele, plnoprůtokový čistič oleje (obojí sériově až u řady 105/120 M)
      • Elektrické čerpadlo paliva, chladič v přídi
      • V nejvýkonnějších verzích vačka 320-300/105
      • Zadní úhlová náprava (sériově až u modelu Garde), širší rozchod
  • Od karosérie č. 1 394 756 – nové přední tlumiče s jinými charakteristikami
  • Od karosérie č. 1 396 457 – nové zadní tlumiče s jinými charakteristikami
  • 05/1975
    • Od motoru č. 403 628/4 – nový materiál sacích ventilů
    • Od motoru č. 412 851/4 – nový materiál výfukových ventilů pro motory R a LS, sedla výfukových ventilů pancéřována stelitem
    • Od karosérie č. 1 407 341 – nový chladič oleje pro motory R a LS

Série 46

  • Od 07/1975
  • 08/1975
    • Od motoru č. 445 700/4 (R a LS) – inovovaná hlava válců (později použita u řady Š 105/120), větší rozteč ventilů, jiné vahadlo, větší dříky ventilů – mezityp
    • Od motoru č. 445 700/8 – zmenšení průměru talíře výfukového ventilu z 28 mm na 27 mm
    • Od karosérie č. 1 440 950 – u modelu Š 110 LS zavedeny halogenové žárovky H4 v hlavních světlometech a současně zesíleny kabely v osmi pozicích elektroinstalace
  • 09/1975
    • Od karosérie č. 1 453 049 – zesílení litinového pouzdra zámku řízení
    • Od karosérie č. 1 458 680 – nové víčko nádobky brzdové kapaliny a změna jejího úchytu v karoserii
  • 09–10/1975
    • Od motoru č. 464 372/8 (Š 100) a od motoru č. 476 792/5 (Š 110) – inovace karburátorů: z typů 32 BS 3170 ? 32 BS 2903 (Š 100) a 32 BS 3171 ? 32 BS 2904 (Š 110 L)

Série 47

  • Od 10/1975
  • Od karosérie č. 1 496 750 – zúžení krytky spoje nárazníku z 25 na 20 mm
  • Listopad 1975 – vyrobeno 1,5 milionu vozů
  • 12/1975
    • Modely Š 110R a Š 110LS dostávají inovovaný karburátor EDSR 2912
    • Od karosérie č. 1 507 800 – vylepšené odhlučnění nalepením tlumicích desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru
    • Od motoru č. 508 050/8 – převodový olej PP 7 nahrazen olejem PP 90 (delší životnost), převodovka č. 524821

Série 48

  • Od 01/1976
  • Od motoru č. 531 618/8 – u motorů s plechovými vanami sníženo množství oleje při první náplni z 4,0 l na 3,75 l
  • 02/1976
    • Od karosérie č. 1 522 970 – změna profilů těsnění (blatník/dveřní rám, čelní stěna/podběh)
  • 03/1976
    • Od motoru č. 542 688/8 – výpustné šrouby v převodovce a olejové vaně motoru (původně kuželové SW 19) nahrazeny válcovými M22×1,5 s těsněním
  • 04/1976 – plynulý přechod na sérii 49

Série 49

  • Od 04/1976
  • Od karosérie č. 1 561 280 – zavedení inovované přední nápravy (dále použita u řady Š 105/120), redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení
  • Od karosérie č. 1 563 270 – změna usazení páky ruční brzdy, zkrácení pákového ramene ze 48 mm na 42 mm, čímž se zvýšil brzdný účinek

Série 50

  • Od 07/1976 (od karosérie č. 1 594 550)
  • 07/1976 – změna ložiska konzoly řadicí páky z typu Glacier na Delrin NC 500
  • 08/1976
    • Od motoru č. 610 970/8 – zlepšení odvětrávání motorové skříně (víko ventilů z typu Š 105) a nový vzduchový filtr
    • Od karosérie č. 1 606 650 – odstranění gumového těsnění mezi dveřním rámem a zadním blatníkem
    • Od motoru č. 615 500/8 – odstranění kontramatek z upevnění výfuku, zkrácení šroubů a použití bezpečnostních podložek
    • Přední brzdy (brzdiče a kotouče) sjednoceny s řadou Š 105/120
  • 09–10/1976
    • Od motoru č. 626 488/8 – zavedení ventilů motoru Š 110R (resp. 105–120) i pro motor Š 100
    • Motor osazen karburátorem EDSR (2910 – Š 100, 2911 – Š 110, 2912 – Š 110R a LS)
    • Nové palivové čerpadlo

Série 51

  • Od 10/1976
  • 12/1976
    • Od motoru č. 680 606/8 – příprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu před vzduchovým filtrem
    • Zvětšený průměr dříku ventilů na 7,94 mm

Série 52

  • Od 01/1977 do 03/1977 – poslední sedany řady Š 100/110
  • Od motoru č. 710 529/2 (21. 2. 1977) a karosérie č. 1 720 591 (14. 2. 1977)
  • U nové řady Š 105/120 zavedeno ohraničení čísla motoru i karoserie hvězdičkami z obou stran

1977 – konec výroby modelů Š 100 / 110 / 110 LS

  • Březen 1977 – ukončena výroba sedanů Š 100, Š 110 a Š 110 LS
  • Dále pokračuje pouze model Š 110 R
  • Souběžné inovace s novou řadou Š 105 / 120:
    • nový blok motoru (objem 1107 cm? zachován)
    • nová převodovka – od 10/1977 stálý převod 4,22
    • upravená elektroinstalace a další konstrukční úpravy
  • 1977 – nová barevná paleta pro Š 110 R:
    • 5016 – lípová zeleň
    • 6142 – sluneční žluť
    • 7397 – orientální oranž
    • 8122 – jeřabinová červeň
    • 2166 – bronzová žluť

Série 53

  • Od 04/1977 – počátek samostatné výroby Š 110 R po ukončení sedanů

Série 54

  • Od 08/1977

Série 55

  • Od 10/1977
  • 07 / 10 1979 – karburátor EDSR 2927 pro model Š 110 R
  • 10/1979 – zavedeno sedmimístné značení karoserií u vozů s pravým řízením; pro modelový rok 1980 předčíslí „A“ (VIN)
  • Exportní a na přání tuzemské vozy s redukci chromů – stěrače a obroučky přístrojů v matově černé barvě
  • 08/1980 – Modelový rok 1981
    • Ráfky 4,5 J × 13 H1 a plastové poklice
    • Pneumatiky 165 SR – 13
    • Startér s odpojovací cívkou a zapalovací cívka s předřadným odporem (stejné jako Š 105 / 120)
    • Vyhřívané zadní okno
    • Cena vozu 66 800 Kčs
  • 30. prosince 1980 – ukončena výroba modelu Š 110 R a odvozeného soutěžního vozu Š 130 RS
  • Rok 1981 – Š 130 RS získává titul Mistra Evropy cestovních vozů

Mezitím a dále

  • 1976 – Náběh výroby modelu Škoda 105/120 v malé sérii. Ceny: 105S – 56 000 Kčs, 120GLS – 65 000 Kčs.
  • 1982 – Zahájena výroba sportovního modelu Garde 120 (motor LS).
  • 1983 – Inovace na model „M“ a Rapid. Motory dostávají plnoprůtokový čistič oleje, litinová spodní víka ložisek klikového hřídele a jiné uložení předního gufera – tím pádem i novou olejovou vanu (u 105 až od roku 1984). Model Š 105 obdržel hřebenové řízení později.
  • 1984 – Do sériové výroby zaveden motor 1289 cm? (vrtání × zdvih 75,5 × 72 mm) pro model Škoda 130.
  • 1986 – Bloky motorů nově s širokým nálitkem pro číslo motoru, ražené dvouřadově s označením typu vozu (105, 120, 130).
  • 1988 – Motor 1289 cm? dostává nový blok a hliníkovou osmikanálovou hlavu (modely Š 135/136). Změněno sací a výfukové potrubí, umožněno použití bezolovnatého paliva – příprava na výrobu Favoritu. Bimetalické písty a lepší materiál vložek prodlužují životnost motoru téměř na dvojnásobek.
  • 1988–1989 – Motor 1289 cm? přepracován pro soutěžní skupinu H: 5× uložený klikový hřídel, komprese 11,9, výkon 101 kW, použit v karoserii Rapid.
  • 1989 – Odvozen motor 1137 cm? (vrtání × zdvih 75,5 × 63,5 mm; komprese 8,8; výkon 51 k / 38 kW) pro jednodušší verzi Favorit 115. Do sériové výroby se však nedostal, přestože byl v květnu představen veřejnosti (pořad ČST „Aktuality“).
  • 1991 – Vznik soutěžního motoru ve specifikaci H: 1596 cm? (vrtání × zdvih 78 × 83,5 mm; komprese 11,8; výkon 123 kW; 5× uložený klikový hřídel), patrně pro testování nového sériového motoru, montován do karoserie Favorit.
  • 1993 – V prototypu odzkoušen motor OHC 1600 cm? s 5× uloženou klikovou hřídelí (73 kW / 99 k), připraven pro sériovou výrobu jako nástupce Favoritu a Formana. Vstup Volkswagenu však projekt zastavil – do Felicie byl nakonec dosazen starší, těžší (litinový) a méně výkonný koncernový motor 1.6 (55 kW).

Volkswagen a motory Škoda

Volkswagen používal odvozené motory Škoda ještě několik let po ukončení jejich původní výroby:

  • Motor 136X (kompresní poměr 9,7; výkon 68 k / 50 kW) vznikl záměnou vačkové hřídele za ostřejší typ (248/32), inspirovanou vačkou ze Škody 110R (247/32).
  • Odvozený motor 1.4 MPI1397 cm? (vrtání × zdvih 75,5 × 78 mm) byl vyráběn ve dvou verzích: 60 k / 44 kW a 68 k / 50 kW, určený pro vozy Octavia a Fabia. V těžší Octavii byl však brzy nahrazen koncernovými motory.
  • Odvozený motor 1.0 MPI997 cm? (vrtání × zdvih 72 × 61,2 mm, komprese 10,0; výkon 50 k / 37 kW) byl použit v jednodušší verzi Fabia Junior. Inspirován byl motorem z monopostu F3 z roku 1964 (998 cm? – 72 × 61,3 mm; 76 k / 56 kW).

V lehčí Fabii vydržely oba motory (1.0 a 1.4) až do nástupu tříválců HTP 1200 cm?. Byly určeny především pro domácí trh, zatímco pro export se montovaly koncernové motory OHC 1.4 / 16V.

Sestaveno na základě publikací

  • Ihling H. & Horstmann B. (1978): Škoda 100 – Wie helfe ich mir selbst? VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
  • Cibulka O. (1968): Amatérská údržba a opravy automobilu Škoda 1000 MB. Naše vojsko, Knižnice motoristy, 124 str.
  • Cedrych M. R. & Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé – opravy, seřizování a údržba svépomocí (2. vydání). NADAS, 309 str.
  • Baťa V. (1967): Údržba a opravy vozu Škoda 1000 MB. SNTL, 332 str.
  • Baťa V. (1983): Údržba a opravy vozů Škoda 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (4. vydání). SNTL, 533 str.
  • Tuček J. (2005): Škoda 1000 MB – historie, vývoj, technika, sport. Grada, 127 str.
  • Svěcený R. (2006): Škoda 110R – technika, údržba, úpravy, opravy. Grada, 140 str.

Servisní příručky a katalogy

  • Škoda Service Bulletin 1970–1976, 1977, 1978, 1979, 1980 – OTS AZNP Mladá Boleslav
  • Seznam náhradních dílů vozů Škoda 1000 MB, 1000 MB „de luxe“, 1000 MBX „de luxe“, 1000 MBG „de luxe“, 1100 MB „de luxe“, 1100 MBX „de luxe“ (1969) – Mototechna
  • Dodatek pro katalog náhradních dílů Škoda 1000 MB / Škoda 1000 MBX Tudor de Luxe (1967) – Motokov
  • Seznam náhradních dílů Škoda 100, 100L, 110L (de Luxe) (1969) – Motokov
  • Seznam náhradních dílů Škoda 110R (1970) – AZNP Mladá Boleslav, závod Kvasiny
  • Seznam náhradních dílů Škoda 110R (1971–72) – Motokov
  • Dodatek pro katalog náhradních dílů Škoda 110R (1972) – Motokov
  • Seznam náhradních dílů Škoda 110R, série 36–41 – Motokov
  • Katalog náhradních dílů Škoda 110R (1974–75) – Motokov
  • Seznam náhradních dílů Škoda 100, 100L, 110L (de Luxe), Škoda 110R (1976–77) – Motokov

Poznámky

  • Číslo karoserie: umístěno v motorovém prostoru – zpočátku na přivařeném oválném plechu (ještě u 11. série MB), později vyraženo přímo do plechu nad chladičem. U modelů Škoda 100 a vyšších typů bylo číslování větší. Číslování probíhalo průběžně od MB 1000/1100 po Š 100/110, přičemž se přešlo ze šestimístného na sedmimístné číslování (celkem vyrobeno přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé měly samostatnou číselnou řadu – zpočátku šestimístnou (05 9 xxx), v průběhu roku 1971 sedmimístnou (05 9 xxxx, po překročení 999 vozů). V první polovině roku 1973 bylo použito osmimístné číslování, v lednu 1974 opět sedmimístné (50xxxxx) a od února 1980 se předřazovalo písmeno A (A505xxxx). Poznámka: číslování vozů MBX není přesně doloženo.
  • Číslo motoru: vyraženo na přírubě pro vodní pumpu. Od ledna 1977 doplněno hvězdičkami před i za číslem. Číslování bylo šestimístné až do dubna 1987 (po dosažení 999 999 se pravděpodobně začalo číslovat znovu – od řady MB až po Škodu 130).
  • Výrobní štítek vozu: původně umístěn vzadu na plechu nad chladičem, později (od prosince 1973) přemístěn na pravý bok v zavazadlovém prostoru.

Výkony motorů a jejich značení

Řada MB 1000 / 1100

dle ČSN (SAE)

  • xxx xxx/1 – MB 1000 (model 64–65), typ 990–721: 27,2 kW (30,9)
  • typ 721 (1966 a dále): 31,6 kW (35,3)
  • xxx xxx/2 – MB 1100, typ 715: 34,5 kW (38,2)
  • xxx xxx/3 – MBG (MBX?) 1000, typ 710 (723): 34,5 kW (38,2)
  • xxx xxx/7 – MB 1000 (pravděpodobně budoucí motor typ 722)

Řada Škoda 100 / 110

dle ČSN (SAE)

  • xxx xxx/8 – Škoda 100, typ 722: 30,9 kW (35,3)
  • xxx xxx/5 – Škoda 110, typ 717: 35,3 kW (39,0)
  • xxx xxx/4 – Škoda 110 R a LS, typ 718 a 719: 38,3 kW (45,6)

Řada Škoda 105 / 120 / 130

dle ČSN (ISO)

  • xxx xxx/1 – Škoda 105, typ 742.10: 33,9 kW (33,1)
  • xxx xxx/2 – Škoda 120, typ 742.12: 38,2 kW (36,7)
  • xxx xxx/6 – Škoda Garde a Rapid 120, typ 742.12x: 42,7 kW (40,5)
  • xxx xxx/9 – Škoda 120 (G)LS, typ 742.12x: 42,7 kW (40,5)
  • xxx xxx/7 – Škoda 130 (i Rapid), typ 742.13: 45,2 kW (43,0)

Hliníkový čtyřválec OHV vydržel ve výrobě při postupných inovacích neuvěřitelných 38 let. Hliníková hlava byla použita po 24 letech, objem motoru se zvětšil o 400 cm? a výkon narostl o 23 kW – téměř dvojnásobně. Z tohoto motoru byl odvozen i motor další generace 1600 cm? OHC s pětinásobným uložením. Již v roce 1970 byl v prototypu vyzkoušen DOHC s možností vstřikování. Čest jeho konstruktérům.

Číselné označení typů vozů AZNP

Přehled označení vozů od řady MB po Felicii, včetně prototypů, ze kterých vznikla sériová výroba, a soutěžních verzí.

Prototypy (1956–1959)

  • 976 – prototyp NOV, vše vpředu (1956)
  • 977 – prototyp NOV, vše vzadu (1956)
  • 978 – prototyp NOV, klasická koncepce (1956)
  • 988 – prototyp s motorem OHC (1957)
  • 989 – prototyp „vagon“ (1957)
  • 990 – prototyp „Favorit“ (1959) – základ pro budoucí MB

Řada MB (1964–1968)

  • 990 – Škoda 1000 MB (04/1964)
  • 991 – Škoda MB Roadster (1964, kabriolet)
  • 992 – monopost formule Junior (F3, 1964)
  • 721 – Škoda 1000 MB (od série 8, 01/1966)
  • 723 – 1000 MBX, sportovní tudor (od série 9, 04/1966)
  • 710 – 1000 MBG, dvoukarburátorová verze (od série 12, 01/1967)
  • 715 – 1100 MB De Luxe (01/1968)
  • 723T – 1100 MBX De Luxe, sportovní tudor (01/1968)
  • 713 – hranatý prototyp „100“ (06/1964)

Řada Škoda 100 / 110 (1969–1974)

  • 722 – Škoda 100 (08/1969)
  • 717 – Škoda 110 (08/1969)
  • ÚVMV 1100 GT kupé (1970, prototyp)
  • 718K – sportovní kupé Škoda 110R (06/1970)
  • 719 – sportovní sedan Škoda 110LS (01/1971), soutěžní verze Š 110L Rallye (1971)
  • 724 – Škoda Super Sport (1971, prototyp)
  • 728 – soutěžní Škoda 120S Rallye (1972)
  • 734 – soutěžní Škoda 180/200 (1974)
  • 736 – Škoda Buggy (1972)
  • 735 – soutěžní Škoda 130 RS (04/1975)
  • 738 – prototyp okruhový (motory 1800/2000 OHC, 1978)
  • 737 – soutěžní motor 1600 DOHC
  • 739 – prototyp soutěžní, nástupce 130 RS
  • 727 – prototyp „105“ (12/1971)

Řada Škoda 105 / 120 / 130 (1976–1988)

  • 742 – Škoda 105/120 (1976) a následně i 130 sedan
  • 743 – Škoda 120/130 Garde, Rapid (1982–1983)
  • 745 – soutěžní Škoda 130 LR (1984)
  • 746 – Škoda 135/136 sedan (1988)
  • 747 – Škoda 135/136 Rapid (1988)

Favorit / Forman / Felicia (1988–1990s)

  • 781 – Favorit hatchback (1988)
  • 782 – Favorit sedan
  • 783 – Favorit kupé (také Favorit 115)
  • 785 – Forman
  • 787 – Pick-up
  • 791 – Felicia
  • Felicia kombi
  • Felicia Pick-up
  • Felicia Fun
  • Felicia Kit

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.