Sanita 1200
Sanitní vůz ŠKODA 1200 pana Michala Appla
Pan Michal Appl se ujal tvorby této sekce jako velký nadšenec, odborník na sanitní vozy ŠKODA a především majitel tohoto zajímavého vozu ŠKODA 1200 z roku 1955. Přislíbil, že bude tuto sekci postupně doplňovat o další zajímavé údaje, a je tak plně v jeho režii. Děkuji za sebe i za všechny zájemce o toto téma. S radostí ponechávám text v působivém, recesistickém dobovém duchu. „Světu mír“ – s. Václav Vaněček
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA ÚNV hl. m. Prahy
dopravní odbor
V Praze 24. března 1955
Vážený soudruhu inženýre,
stran Vašeho dotazu odpovídáme. Informace námi sdělené v posledním dopise jsou již po po skutečně finální korektuře a tedy schváleny naší vnitrozávodní radou ROH a tedy i schopny veřejné presentace. Pracujeme i nadále pro Vás na dalších projektech, které Vám vbrzku předložíme k schválení.
Míru zdar a čest Vaší práci.
se soudružským pozdravem s Michal Appl
K RUKÁM s. Michalu Applovi
V Praze dne 27. 3. 1955
Věc: Schválení žádosti o zveřejnění příspěvku
Čest práci soudruhu referente,
na základě Tvé žádosti náš Kontrolní odbor Ministerstva kultury ve zkrácené lhůtě projednal a schválil k zveřejnění Tvůj referát k sanitnímu automobilu Škoda 1200. Neshledali jsme žádné závady pro uveřejnění. Věříme, že se zodpovědně postavíš k svému předsevzetí o vytrvalém přispívání do naší relace.
Světu mír
ved. Kontrolního odboru MK s. Václav Vaněček v. r.
Referát s. M. Appla o sanitním automobilu ŠKODA 1200:
Lak vozu je již nepůvodní, motorový prostor i samotný motor jsou zcela původní, což je u sanitního vozu vzácnost (v technickém průkazu bývalo uvedeno „motor výměnný“ a výměny byly velmi časté). V interiéru chybí kompletní sedačka lékaře a sklopné polštáře na přepážce. V době zakoupení byly ve voze nosítka z novějšího typu ŠKODA 1202 a chybělo veškeré zdravotnické vybavení. Dnes je interiér doplněn do podoby, v jaké vyrážela úrazová služba v padesátých letech – nechybí dobový obvazový materiál, dlahy, automatický dýchací přístroj umožňující ventilaci plic i inhalaci kyslíku, ruční dýchací přístroj RK32, kyslíkové bomby, infuzní kufr, stojan na infuze, nožní odsávačka a kufr lékaře s tracheotomickou kazetou, rozvěrači úst, injekčními kazetami, tonometrem a základními léky.
Zvenčí, ač je vůz před renovací, byl upraven do podoby, jak sanitky RLP a RZP ZS ÚNV Praha skutečně vypadaly – pruhy šíře 10 cm, modrá světla v rozích střechy, rotační siréna, anténa k vysílačce Fremos (1,8 m), nálepky s interním číslem 29 v rozích čelního a zadního okna. Na podnárazníku je umístěn znak vozu RLP – v bílém poli modrý trojúhelník s červenou římskou jedničkou (lékař první pomoci). Tento znak pochází od tehdejšího řidiče úrazovky a není tedy standardní, ale autentický. Na přiložené fotografii interiéru je zachycen původní stav po zakoupení.
Podvozek pro tento sanitní vůz byl vyroben 31. 8. 1955 v Mladé Boleslavi a odeslán do závodu Kvasiny, kam dorazil 7. 9. 1955. Sanitka poté sloužila u ZS ÚNV hl. m. Prahy jako vůz Rychlé lékařské pomoci. Později byla zakoupena do fundusu filmových ateliérů Barrandov, kde zůstala v původním stavu až do počátku devadesátých let a objevila se mimo jiné i v seriálu Sanitka, kde ji při hromadném výjezdu řídí Petr Kostka jako MUDr. Mádr. Po krátkém působení u dvou soukromých majitelů jsem se k vozu dostal já a od 13. 12. 2003 jsem jejím šťastným majitelem. Kompletní renovace ji teprve čeká.
Co dodat závěrem? Snad jen varování: uvidíte-li někde tuto sanitku, jak se s puštěnými modráky a kvílející sirénou řítí i na červenou přes rušnou křižovatku, mějte na paměti, že vůz úrazové pohotovosti jedoucí pod výstražným znamením má absolutní právo přednosti v jízdě – a proto jí raději dejte přednost… nebo uskočte.
Se soudružským pozdravem,
Michal Appl