Naše 1201 STW
Rok výroby 1957. Vůz prošel kompletní tříletou renovací a byl uveden do provozu 30. 6. 1958.
Výrobce vozidla: Automobilové závody n. p., závod Mladá Boleslav
Výrobce karoserie: Automobilové závody n. p., Vrchlabí
Technická způsobilost schválena průkazem č. j. 17968/56 vydaným Ministerstvem dopravy dne 23. 3. 1956.
Historie tohoto vozu:
Prvním majitelem se stal 10. 7. 1956 pán z Děčína, dále v roce 1960 majitel z Prahy, poté v roce 1994 další Pražák a nakonec 9. 1. 2003 my. Vůz byl získán v celkově slušném stavu s pravděpodobným nájezdem 60 000 km (později se ukázalo, že spíše 260 000 km), v nepůvodním laku a s několika neoriginálními úpravami.
Shodou okolností jsem kolem tohoto vozu dlouho chodil – stával zaparkovaný v Praze 4 v ulici Antala Staška (jak si jistě mnozí pražští veteránisté pamatují) – než mě majitel s nabídkou odprodeje oslovil. Dohodli jsme se na ceně a obchod uzavřeli. Cena nebyla nízká, ale předpokládal jsem, že po očistě a menší revitalizaci bude vůz s patinou dále spolehlivě sloužit. Brzy jsme však zjistili, že k dosažení skutečné radosti z jízdy bude nutná kompletní renovace. Ta úspěšně skončila v prosinci 2005.
Po zkušenostech s vozy „malé řady“ (Octavia, Spartak) nás Škoda 1201 hned po první jízdě velmi příjemně překvapila svým vyšším komfortem, prostorností, tichostí, ovladatelností a lepšími jízdními vlastnostmi. Nečekali jsme tak výrazný rozdíl a vůz jsme si oblíbili. Oproti Octavii a podobným modelům navíc umožňuje převážet větší náklad, včetně například velkého psa.
Vůz byl nakonec prodán z důvodu rozhodnutí zredukovat sbírku. Novým majitelem se stal autosalon ve Velké Británii.
Stav po zakoupení. Mechanicky vše fungovalo perfektně, a tak jsem naivně věřil, že se vyhneme kompletní renovaci. Stačí oživit lak, něco zrepasovat atp...
Po otryskání na pohled slušné karoserie se objevilo množství koroze, nekvalitních oprav a úprav, včetně utrženého držáku diferenciálu. Ale tak to bývá téměř vždy.