helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Tatra 137

TATRA 137. Výobce Tatrasmalt Pohorelá, ČSSR.
Karoserie a ovladač plast, podvozek kovový. Délka 21 cm.
Další z velmi ceněných hraček. Hračka vycházela z málo známé dvounápravové verze známého nákladního automobilu Tatra 138. Byly vyráběny dvě varianty: SKLÁPĚČKA a TAHAČ s dvěma přívěsy (mrazírenským a podvalníkem). Velmi zajímavou byla zejména sklápěčka, která byla řešena tak, že po stisknutí páčky proti pružině pod korbou došlo k odchýlení motorku od soukolí pohonu hračky a tím k pohonu sklopení korby. Sklopení bylo ukončeno automaticky pomocí plastového výstupku na korbě, který ve zdvihnuté poloze odjistil vychýlení motorku, a ten se pružinou vrátil zpět do záběru ozubených kol pohonu. Pokud tedy byl zapnutý motorek na směr vpřed, tak buď jel nebo sklápěl a po ukončení sklápění pokračoval v jízdě.
Existovala
tři řešení pohonu:
1. Poloha motorku příčná, převody pouze čelními ozubenými koly, bowdenové ovládání vstupovalo do hračky shora přední kapotou.

2. Poloha motorku příčná, bez převodu na zdvihání korby - určeno pro tahač. Vstup bowdenového ovládání je shora za kabinou.
3. Poloha motorku podélná, primární převod od motorku byl šnekový, bowdenové ovládání vstupovalo do hračky v zadní části podvozku. Nevýhodou tohoto řešení byla samosvornost šnekového převodu, takže pokus o pohyb hračky bez motoru mnohdy skončil poškozeným soukolím nebo motorkem (vylomení čela motorku osovou silou na šnek).
Určitou specialitou je ovládání hračky, které je u nejrozšířenější verze dvoudílné - anatomická plastová skříňka s volantem a přepínačen směru jízdy a na kabelu zavěšená plechová krabička na plochou baterii (tuto krabičku na baterii pak výrobce používal i u jiných hraček jako například fén, větrák). Specialitou je, že konstruktér pravděpodobně předpokládal anatomické držení skříňky ve svislé poloze, kdy volant byl na pravé straně. I ve svislé poloze by uživatel předpokládal, že volatem se bude otáčet podobně, jakoby byl vodorovně. Bohužel se volant otáčí zcela opačně! Další možností je, vzhledem k tomu, že stejným neduhem trpí i hračka Tatra 805, že konstruktér nikdy neřídil auto. V plastové ovladači je sice možnost vést bowden nad páčku volantu (to by otáčení volantu odpovídalo směru, kam chci jet) nebo pod ni. Bohužel rameno páčky volantu není symetrické, takže delší rameno s otvorem pro strunu lze použít jen pod volantem - nad volantem příliš vyčnívá ze skříňky.
Máme jeden exemplář (neúplný, hnědý) tohoto auta, kdy to zřejmě uživatel psychicky nevydržel a převrtal upnutí konce bowdenu v autě na druhou stranu tak, aby řízení fungovalo normálně, i za cenu, že odstranil zakrytí motoru, kde je otvor pro bowden vpravo při pohledu zezadu. Bez komentáře...


Tatra 137 se šnekovým převodem – kompletní a plně funkční model.

Ovládací skříňka.

Pouzdro na plochou baterii umístěné mimo ovládací skříňku. Nevýhodné řešení, pravděpodobně kvůli využití pouzdra i u jiných hraček (např. bateriový ventilátorek).

Neúplná verze bez volantu na ovladači a víčka pouzdra na baterii – také ve sbírce.

Ukázka zvednuté korby.

Detail pohonu kol od šnekového kola na hřídelce motorku. Lůžko s motorkem je sklopeno mírně dolů (normální stav). Tento exemplář je bez krytu motoru a bowden je veden vlevo pro přirozenější otáčení volantem.

Stlačením páčky s hnědou kuličkou se zvedne lůžko s motorkem tak, že šnekové kolo zapadne do záběru s převodem pro zdvih korby. Po zdvihnutí korby se mechanismus automaticky přepne zpět na pohon kol. Tento exemplář je bez krytu motoru a bowden je veden vlevo pro přirozenější řízení.

Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly – řízení pomocí bowdenu vedeného kapotou bylo nefunkční, pozdější verze měla bowden vedený zezadu. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly, ale bez převodu pro zvedání korby. Motor je umístěn více vzadu. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

Detail převodu čelními ozubenými koly – nejdůležitější součástí je hřídelka s pastorkem a pružinkou, která umožňovala přepínat mezi pohonem kol a zdvihem korby. Po zdvihnutí korby se mechanismus automaticky přepnul zpět. Šnekový převod byl sice jednodušší, ale choulostivější na seřízení. Foto z aukčního portálu.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.