helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Tatra 805 pružinový pohon

TATRA 805. Výrobce Tatrasmalt Pohorelá, ČSSR 
Plech, délka 18 cm.
Na pružinový pohon. Velmi rozšířená hračka. Cca 1960 až 1967 (rok vyroby bývá natištěn na korbě, např. OP-67-04 znamená Omnia Pohorelá, rok 1967, 04 
čtvrtletí
).  V očích kluka v 60. letech to byl obdivuhodný automobil. Nejenže prokazoval své kvality (ale i nedostatky) při pozděšjších cestách tandemu Hanzelka-Zikmund, ale byl to vůz který vzbuzoval obdiv pro svoji kompaktní stavbu a technické kouzlo. Prostě se mi moc líbil. Jediné, co jsem již tehdy moc nechápal, bylo jeho využívání coby zásobovacího vozidla pro prodejnu potravin (konzumu) v Řevnicích, kdy rozvážel sýry. Nevím, kam pak měl ještě namířeno, možná do nepřístupných míst v Brdech, ale o tom pochybuji. Přitom se nejednalo o nouzové řešení, protože měl klasické krémově-modré zabarvení mlékařských aut. Nicméně jsem se vždy na jeho příjezd kolem 15. hodiny těšil, abych si ho prohlédl. Existovalo několik variant této hračky: vedle valníku ještě vojenská skříňová sanitka a jeřáb. Pohon byl pérovým strojkem se zajímavou vlastností ? pokud nebyl strojek natažen, kola nebyla se strojkem v záběru a bylo možno s autem normálně jezdit, aniž by se namáhala pružina a převody. U některých kusů byly použity disky kol plechové, u některých plastové. Později bylo řízení kol zjednodušeno tak, že byla otočná celá přední náprava.


Verze hračky s komplikovanějším řízením přední nápravy a plastovými disky kol.

Detail pružinového pohonu – při nenatažené pružině není ozubené kolo pohánějící pastorek hřídelky kol v záběru.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.