Tatra 603 NDR
TATRA 603 NDR na bowden. Výrobce PRESU, NĚMECKO (východní).
Plast, délka 29cm.
Velmi pěkně provedený model legendárního vozu Tatra 603 vyráběný soudruhy z NDR (nutno říci, že tentokrát se jim plasty povedly), z firmy Presu. Při jízdě svítí přední světla a má houkačku (pěkný zvuk), jejíž tlačítko je uprostřed volantu. I když tato Tatra 603 má z řady podobných aut firmy Presu (Fiat 124 Coupe, Volha GAZ-21, Wartburg) nejlépe vypracovaný podvozek ohledně reliéfu znázorněných detailů, přeci jenom něco soudruzi z NDR nezvládli: vyznačení částí podvozku a výfuku odpovídá automobilu s motorem vpředu a pohonem zadních kol, tedy klasické koncepci. Je zajímavé, že hračky vozů klasické koncepce jako je Volha GAZ-21 nebo Fiat 124 Coupe prakticky žádné zobrazené detaily podvozkových částí nemají. Další pozoruhodnou vlastností je výkyvná pohonná jednotka, což umožňuje plavnou jízdu i po nerovnostech, i když je poháněno jen jedno kolo. Ozubená kolečka převodů jsou kovová. Důvodem velmi komfortního řízení je silnější struna v bowdenu a absence protipružiny (ta umožňuje používat struny o menším průměru, které jen táhnou, zpětný pohyb pak zajistí pružina). Nevýhodou řešení s protipružinou je, že se při řízení neustále přetahujeme s pružinou, takže jedním směrem je pohyb volantu snazší. Řešení s tuhou strunou bez pružiny umožňuje citlivější a přirozenější řízení, ovšem za cenu tužšího bowdenu, který není radno příliš ohýbat při vkládání do krabice. Varianta, kterou jsme získali, se jednak vyznačuje větší shodou s vyobrazením na krabici (sloupky mezi bočními okny byly součástí karoserie - odpovídá přibližně prototypu) a bowdenové ovládání vstupovalo do karoserie otvorem v kapotě motorového prostoru. Poznávací značka má tvar OE 33-25 a má také ozdobnou lištu a tištěný nápis TATRA na přední kapotě. Rovněž má lepené kliky dveří z jiného plastu. Tato varianta je, zdá se, poměrně vzácná a je plně funkční. Pravděpodobně novější verze hračky má poznávací značku OE 87-14, bowden vstupuje do karoserie pod zadním nárazníkem a sloupky bočních oken jsou tvořeny jen rámečky oken (skutečné proporce sloupků bočních oken jsou něco mezi oběma variantami). Ozdobná lišta na přední kapotě je jen naznačena výstupkem v barvě karoserie. Nápis TATRA je rovněž vylisován v barvě karoserie. Kliky dveří jsou rovněž jen naznačeny v barvě karoserie. Tato varianta je často k vidění. Máme také tuto variantu včetně krabice. Byla ve velmi dobrém stavu (naprosto bez koroze a čistá), avšak některé části bylo nutno opravit (tlačítko houkačky na volantu, vylomené pohonné kolo, spálená žárovička). Nyní již je plně funkční. Ukazuje se, že existuje ještě verze s třecím převodem z osy motorku přímo na obvod kola. Toto provedení pohonu zřejmě není výkyvné.
Reliéf na podvozku odpovídá vozu s motorem vpředu – převodovka a kardanův hřídel směřují k zadní nápravě, výfuk vede zepředu dozadu.
Tlačítko houkačky uprostřed volantu je nové, mosazné – původní bylo z červeného plastu. Přidaná pružinka pod tlačítkem zlepšila jeho návratnost.
Automobil s motorem vzadu vypadá zespodu jako vůz s motorem vpředu – to soudruzi z NDR příliš nevychytali.
Detail řízení bez protipružiny – patrná silná struna vůči průměru bowdenu a světlovod s jednou žárovičkou pro tři reflektory.