helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Naše Aronde de Luxe

Naše SIMCA Aronde 1300 de Luxe

Rok výroby 1959. Vůz je po kompletní renovaci „od šroubku“ a ve výborném stavu. Tento automobil, který jsem si přál už od mládí a po letech ho konečně koupil od svého souseda v roce 1995, byl mým prvním veteránem – a rovnou jsem do toho skočil po hlavě. Mé puntíčkářství a důraz na detail však způsobily téměř nekonečné práce, jejichž dotažení do konce bylo pro mě osobní zkouškou. Bez technické pomoci synů původního majitele by to bylo prakticky neřešitelné. Náhradní díly představovaly obrovský problém.

Co se týče samotného vozu – občas jsem sice šílel nad zvláštními konstrukčními řešeními, ale jako celek působí vůz ve srovnání s českými poválečnými typy naprosto nadčasově, jako by byl z jiné doby. Moderní koncepce, jízdní vlastnosti, design, použité materiály, zpracování i užitná hodnota jednoznačně předčí Octavii. Musím tedy, i přes svou náklonnost k našim vozům, konstatovat, že vývoj českých automobilů se zastavil už u Octavie. Skutečným výkřikem moderny a návratem mezi světové značky pak byla až Škoda 1000 MB – zejména díky špičkovému motoru a celkové technologii výroby. Poté však opět následovalo období temna.

V trvanlivosti je možná Octavia lepší, i když tato Simca sloužila v běžném provozu (mimo zimní měsíce a v rukách pečlivého majitele) až do roku 1995, a to celé rodině, včetně častého tahání přívěsu. Korozí byla napadena jen minimálně. U českých vozů je ovšem často vidět dokonalejší konstrukční řešení menších uzlů a detailů – někdy možná až přepjaté, ale dlouhodobě funkční i po rozebírání. Naopak u Simcy jsem například při kompletaci dveří trpěl nad „hochštaplerstvím“ (nebo snad nadhledem tvůrců?) a složitostí některých vazeb mezi agregáty – táhlo, packa, objímka, prodlužka, páka a držák všeho možného…

Shrnuto: Simca byla tvořena spíše tvůrci a designéry s využitím moderní techniky a pro rozmazlené západní spotřebitele. Škoda byla dílem strojařů–konstruktérů s omezenými možnostmi a důrazem na trvanlivost bez ohledu na komfort.
Vůz byl nakonec prodán po rozhodnutí zredukovat sbírku.


Po renovaci.

Na jedné z akcí.

Na jedné z akcí.

Před renovací – kamarád Emil Vecheta, 1997. Jeho otec byl prvním majitelem vozu.

Já, Václav Vaněček, 1997.

Renovace – pro dokonalý výsledek byla zvolena kompletní a kvalitní obnova vozu.

Největší pomocník při renovaci – kamarád Emil Vecheta, jeden ze synů původního majitele Aronde.

Občasný pomocník při renovaci Arondy – Miloš Vecheta, syn původního majitele vozu.

Vozidlo odstrojeno a připraveno do lakovny. Karoserie otryskána a pozinkována.

Motor po celkové generální opravě. Lak: termo základ 100 °C khaki S 2350 + ředidlo 6003 + krycí barva zelená S 2029.

Montáž motoru.

Přední náprava.

Zadní náprava.

Kamarád Tomáš Janda a já, Václav Vaněček.

Pokračování.

Romantika noční Prahy.

Účast na akci pro hotel Four Seasons.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.