helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně
Zpět na úvodní stránku blogu

Bagr + drapák + jeřáb

BAGR+DRAPÁK+JEŘÁB.  Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Plech, délka kabiny 17 cm, max. délka 39 cm (s rypadlem). 
Tuto hračku vyráběl v období let asi 1957 až 1963 podnik IGLA v Trhových Svinech, ČSSR. Do roku 1957 byly hračky navrhovány v národním podniku Kovotechna Praha, takže vývoj hračky byl zajištěn ještě mimo podnik IGLA, a proto je na původním návodu ke stavbě hračky uvedeno logo podniku Kovotechna Praha. Pozdější vydání návodu již toto logo na obalu postrádá. Po roce 1957 se vývoj hracek přenesl do výrobních podniků.
Naprosto mimořádná konstrukce hračky poměrně věrně kopíruje konstrukci skutečného bagru a jedinečným způsobem je zajištěn pohon všech funkcí jediným motorkem IGLA E-1 na 7.8 V. Středem kabiny prochází dlouhý čtyřboký hřídel na němž jsou posuvné tři předlohy se dvěma protilehlými kuželovými ozubenými koly v každé, které pak přijdou do záběru s kuželovými koly pro navíjení řetízku, pohon pásového podvozku a otáčení kabiny na podvozku. Předlohy se zařazují pomocí tří páček na ovladači přes tenké bowdeny, takže lze pro každou funkci zařadit pohyb dvěma směry a neutrál (u hraček s motorovým pohonem se jedná o nebývalou funkci - můžete s hračkou v "neutrálu" lehce pohybovat aniž byste namáhali převody a motor). V principu tak mohou probíhat všechny tři funkce najednou (ale je to náročné pro smysluplnou obsluhu)! Motorek se spouští  tlačítkovým spínačem na ovládací skříňce. Důmyslně je vyřešena i ochrana navíjeného řetízku proti přetržení: pokud drapák, hák jeřábu či lžíce bagru dosáhnou nejvyšší polohy, zarazí se o černý díl na vrcholu výložníku a tím dojde k přitažení výložníku směrem ke kabině. Tím se přeruší přívod proudu k motorku díky koncovému spínači, který je umístěn u kloubu výložníku. Rovněž použití plechu o tloušťce 0.6 až 1.0 mm je u hraček výjimkou a podtrhuje mimořádnou pečlivost, s kterou byla hračka vymyšlena a vyráběna.
Existovalo několik variant této hračky, které se lišily v určitých detailech. Ocelové pásy byly povrchově upraveny buď černěním (brynýrováním) nebo galvanicky pokryty mosazí (měly nazlátlou barvu). Kabina byla také barevně odlišná: varianta se zlatavými pásy měla kabinu okrovou (odhaduji, že se jednalo o starší variantu, která měla pojezdová kola z béžového polyamidu), prostřední a nejnovější varianta s černými pásy má barvu kabiny žlutou. Odsouvací střecha kabiny byla béžová (často u okrově zbarvené kabiny) nebo žlutá. Pozdější varianty mívaly střechu světle nebo i tmavě hnědou. Zatímco nejstarší verze měla rameno výložníku, drapák, lžíci bagru a ovládací skříňku barvy jasně modrozelené, druhá verze se žlutou kabinou měla tyto prvky tmavě modrozelené a poslední verze s hnědou střechou měla tyto prvky v barvě blízké khaki. Oka na střeše pro uchycení kladek na aretaci sklonu výložníku byla buď uzavřená nebo otevřená (snadněji se dala hřídelka s kladkami vyjmout a odsunout střecha). Odlišnosti měla i ovládací skříňka, kdy dráha pro páčky měla buď jen rozšířené zářezy pro aretaci polohy neutrál (zobrazená béžová varianta), nebo polovinu dráhy úzkou a druhou polovinu dráhy širší, čímž vznikl ostrý přechod v místě pro aretaci neutrálu (zobrazená žlutá varianta). Starší verze byly vybaveny motorkem IGLA E-1, nejnovější pak motorkem DMP-3 s kuličkovými ložisky.
Dlouhou dobu jsme měli za to, že koncepčně hračka během několika let výroby doznala jen velmi malých změn (tenká ocelová lanka nahradily ocelové struny, motorek E-1 nahradil motorek DMP-3). Drobné změny byly i v barevných odstínech a ozdobných grafických prvcích. Ukázalo se však, že existovala i velmi přepracovaná verze této hračky, o níž zatím víme jen velmi málo, jelikož ji nevlastníme, takže odhadujeme její vlastnosti z uveřejněných fotografií v rámci aukcí.
Podstatnou změnou u této varianty prošel jak pohonný mechanismus, tak i ovládání hračky. Opuštěna byla koncepce centrálního hřídele s kuželovými ozubenými koly, která byla nahrazena převážně čelními převody, a ovládání bylo realizováno jediným bowdenovým lankem s páčkou ve třech daných polohách pro jednotlivé funkce - zvedání, otáčení kabiny, pojezd. Změna směru pohybu se pak realizovala elektrickým přepínačem polarity napájení, který měl rovněž tři polohy, kdy střední poloha byla vypnuto. Čili řešení jako u většiny podobných hraček. Zřejmě nebyla poloha neutrál, takže vždy je některá z funkcí zařazena.
Barevné řešení bylo trochu jiné, dalo by se říci, že veselejší, protože například střecha a rameno bývaly oranžové, drapák světle šedý, hák jeřábu světle zelený a lžíce rypadla žlutá, tedy více hračkové barevné pojetí.
Motivací takového řešení bylo možná snazší ovládání - jedna páčka určovala co se bude dít, druhá pak jakým směrem se to bude dít. Na druhou stranu původní řešení bylo velmi přehledné v tom, že když už běžel motorek, stačilo pak už jen ovládat jednu páčku podle funkce. Jelikož neznáme detaily řešení převodu, zejména pak způsob změny funkce, nevíme jak byl systém choulostivý na seřízení, protože polohy musely být pevně dané. U původního řešní byly polohy převodových skupin zcela nezávislé a seřizování jedné funkce neovlivňovalo seřízení jiných funkcí. Původní řešení také umožňovalo současný běh více funkcí (například při pojíždění se již mohl zvedat drapák).
Z výrobního hlediska byly dva bowdeny nahrazeny dvěma elektrickými vodiči, zmizel vypínač na ovládací skříňce, a také chybí koncový spínač ramene, který chránil řetízek zdvihání proti přetržení. To vše svědčí o snaze zlevnit výrobu hračky.
Z hlediska sběratelského se jistě jedná o zajímavou alternativu, ale z hlediska technického jde o velmi zjednodušenou variantu původní hračky (tu lze považovat za trochu těžkopádný, nicméně technický klenot mezi mechanickými hračkami). Pravděpodobně existovala i jako hotová a z části nerozebiratelná verze.
Jako první jsme získali novější žlutou variantu s černými pásy ve velmi dobrém stavu: chyběl hák jeřábu, dva třmínky kontaktu na nasazení na 2 ploché baterie (nyní místo plochých baterií použity držáky 2 x 4 kusy NiMh akumulátorů velikosti AA) a řetízky k fixaci sklonu výložníku (ty jsou nyní nové s možností tří poloh sklonu pomocí oček a miniaturních karabinek).
Hračka byla vyčištěna, seřízena a je plně funkční.  Pohrát si s ní je zážitek pro kluka v jakémkoliv věku (10-100).
Hmotnost bagru (při délce kabiny 160 mm) s ovladačem je 1911 g včetně 8 akumulátorů velikosti AA, k tomu ještě 74 g drapák.
Druhý exemplář starší varianty byl neúplný, byl však ve výborném stavu, takže byl doplněn některými částmi z vraku a novými řetízky pro fixaci polohy výložníku(bohužel lesklými). Řetízek na zvedání je originální. Exemplář je plně funkční. Měl také šitou dvoukřídlou příručku na sestavení (viz foto) ve velmi pěkném stavu. Jedná se pravděpodobně o nejstarší verzi příručky.
Třetí exemlář byl velmi zajímavý tím, že byl celý kompletní a původní, včetně řetízků a háku. Byl silně znečištěný a bylo znát, že si s ním někdo opravdu vyhrál. Po vyčištění a seřízení je rovněž plně funkční.
Čtvrtý exemplář hračky, který jsme získali, má i původní řetízky, hák jeřábu a světle hnědou střechu. Jedná se tedy pravděpodobně o poslední variantu hračky ještě s motorkem E-1. Na zadní části kabiny již je logo ITES. Zdá se tedy, že motorky DMP-3 měly až opravdu poslední vyrobené kusy. I tento kus je plně funkční. Bohužel jsme zde opět narazili na problém s velikostí současných plochých baterií, které je třeba násilím do kabiny zasunout (ta se pak mírně vyboulí). Zdá se, že využívání, sice neoriginálního, napájení pomocí sady tužkových akumulátorů je pro tyto hračky šetrnější a provozně výhodnější.
Pátý stroj je rovněž poslední verze s motorkem E-1, chybí mu hák a původní řetízky na fixaci polohy výložníku. Je nyní plně funkční, ačkoli tak, jak jsme jej získali, byl chybně sestavený v oblasti otáčení kabiny, a tím byl negativně ovlivněn i pohon pásů (kuželová kola pohonu do sebe správně nezapadala). Byl k němu přiložen i návod v poslední verzi, tedy s volnými listy s tabulkami (propracovanější nákresy), seznamy součástí a fotografiemi rozložení součástí v krabici. Vlastní text návodu je sešitý. Na obálce je i logo Kovotechna.
Ukázalo se rovněž, že originální řetízky, použité u poslední varianty, mají menší pevnost, než originální řetízky použité u starších variant, kde fungují bez problémů. Jedná se zejména o řetízek na zvedání příslušenství, který nevydržel ani tah potřebný k uvedení koncového spínače do činnosti (ten má při přizvednutí ramene výložníku právě zabránit přetržení řetízku). Aby se daly dva poslední exempláře vůbec provozovat (a stále neopravovat přetržené řetízky), nahradili jsme je nakonec poměděnými ocelovými podobné velikosti.
Nutno ještě upozornit na skutečnost, že první verze měla v trojici miniaturnich bowdenů ocelová spletená lanka o průměru 0,5 mm! Výhodou bylo, že tato lanka byla pružnější, než ocelové struny, které se používaly v novějších verzích, takže nedocházelo k tomu, že po přehnutí zůstával bowden podle struny zahnutý, což šlo opravdu velmi těžko narovnat (struna se v bowdenu pootočila tak, že se ještě více zahnula). Zpravidla se musela struna vyměnit za novou. Bohužel tak tenká ocelová lanka v potřebné délce se snad již nedají sehnat (co jsem zjistil, minimální průměr je 1 mm).
Další zajímavostí této hračky je, že na řešení automatického otevírání a zavírání dna lžíce bagru (na to mají skutečné bagry zvláštní pohon) byl udělen patent č. 86716a z 15. 7. 1957. Stačí tedy pouze zdvihnout lžíci bagru do určité výše a dno lžíce se odklopí, pak stačí sklonit lžíci úplně dolů a dno samo zaklapne. Geniální. Rovněž drapák pracuje automaticky - v horní poloze se po přitlačení k černé zarážce otevře a na zemi zaklapnou ozuby do střední příčky, která při pohybu vzhůru přitáhne boční části k sobě.
Hračka byla dodávána jako stavebnice , což má nesmírnou výhodu v tom, že veškerá spojení jsou uskutečněna pomocí šroubků s maticí nebo stavěcích kroužků na hřídelkách a pomocí závlaček. Čili žádné ohýbané plechové jazýčky, které se po několikerém uvolnění odlomí. Modernizovaná verze však existovala rovněž jako hotová hračka, neboť existují exempláře, u nichž je ve velké míře využíváno nerozebiratelné spojení dutými nýty jak u kabiny, tak například jako klouby u drapáku (tam tím pádem chybějí hřídelky s pojistnými kroužky), dále převody pojezdu byly realizovány kovovými talířovými koly a kovovými pastorky, které byly pevně nalisovány na hřídelky. Pojezdová dvojkolí byla upevněna na nalisované kovové duté hřídelce místo šroubů s maticí M5 a s polyamidovou vložkou.
Pravděpodobnou předlohou tvůrcům hračky byl lanový bagr Škoda-Menck Mb2, který byl licenčně vyráběn i u nás v době 2. světové války a krátce po ní. Později na něj navázal typ Škoda D-500. Zveřejněný snímek typu D-500 byl objeven na webu a údajně se jedná o exponát švédského sběratele, další kus byl restaurován v Průmyslovém muzeu Mladějov (+ pořad ČT zde, zahájení sezóny 2014 zde). Novější verze bagru byly později vyráběny na Slovensku (Detva) a v Uničově a jsou již vzhledově pozměněné. 
Pokud Vás zajímají některé historické lahůdky o skutečných bagrech, doporučujeme např.:
www.bagry.cz  - o 1.bagru na světě
www.bagry.cz  - pásové rypadlo Škoda o hm. 220t, r. 1926 prodáno do Kolumbie
Obdrželi jsme od pana Karla Bendy odkaz na video, v němž pan Kolomý hovoří o renovaci bagru Škoda D-500 v Průmyslovém muzeu Mladějov. Velmi krásné a poutavé povídání o historii stroje s ukázkou dosud renovovaných dílů a detailů. Myslím, že se bude po dokončení renovace jednat o opravdový technický klenot, který si zaslouží pozornost veřejnosti. Děkujeme.


Trojice sestavených hraček.

Trojice sestavených hraček při pohledu shora.

První získaný exemplář hračky.

Současný stav novější varianty. Páčky na ovládací skříňce jsou v poloze „neutrál“.

Detail uspořádání drapáku.

Detail uspořádání lžíce bagru.

Pohled do kabiny řidiče. V dolní části výložníku je vidět koncový spínač, který brání přetržení navíjeného řetízku.

Pohled na strojovnu bagru po odejmutí střechy. Oproti originálnímu provedení jsou viditelná pouzdra na tužkové akumulátory připojená pomocí klipových kontaktů (známých z 9V baterií). Umístěna jsou místo původních plochých baterií. Vedle nich jsou i neoriginální nasouvací kontakty na ploché baterie.

Strojovna po odejmutí kabiny.

Pohled na strojovnu z boku s vyjmutými akumulátory.

Detail pohonu navijáku s dvojicí kuželových ozubených kol předlohy v poloze neutrál.

Detail předlohových převodů pro pohon pojezdu (vlevo) a otáčení kabiny v poloze neutrál.

Detail ovládání předlohových převodů pomocí bowdenových strun.

Pohled na převody pojezdu zespodu. Částečně je patrné velké ozubené kolo s pastorkem pro otáčení kabiny.

Původní stav hračky. Foto z nabídky na aukčním portálu.

Původní stav uvnitř kabiny bagru. Prostor v horní části obrázku vyplnily dvě ploché baterie. Plechový váleček je pravděpodobně pojezdové kolo z jiné pásové hračky – sem nepatří. Foto z aukčního portálu.

Okrová varianta se zlatavými pásy a béžovou střechou. Hřídelka pro kladky se dala vysunout pouze ve směru osy.

Žlutá varianta s tmavě hnědou střechou (otevřená oka na hřídelku kladek pro ustavení sklonu výložníku). Téměř bílá polyamidová kola, černé pásy a rameno výložníku v khaki barvě. Foto z aukčního portálu.

Novější verze s motorkem DMP-3, varianta s tmavě hnědou střechou. Uvedený exemplář má neoriginální zdířky na banánky v rohu kabiny – zřejmě pokus o jiné napájení motorku. Foto z aukčního portálu.

Obal návodu na sestavení hračky (nejstarší verze). Vlevo je patrné logo Kovotechny Praha, n.p., kde hračka původně vznikla.

Po rozevření návodu jsou k dispozici dva sešity – levý obsahuje textový návod, pravý kresby sestav.

Oba sešity návodu rozevřené.

Pravý sešit: sestavy.

Pravý sešit: sestavy.

Pravý sešit: sestavy.

Levý sešit: výuční list pro úspěšného stavitele hračky. Po vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že radost dětí po úspěšném sestavení byla zcela oprávněná.

Novější verze návodu již bez loga Kovotechny Praha, n.p. Foto z aukčního portálu.

Porovnání verzí hračky: vpravo druhý přírůstek, pravděpodobně starší verze. Původně určený na náhradní díly, ale po očištění a doplnění chybějících částí (rameno výložníku, lžíce rypadla, ovládací páčka pojezdu a řetízky) plně funkční. Velké díly mají khaki barvu z novější verze. Na náhradní exempláři jsou patrné stopy koroze a odřený lak.

Jiný pohled na dvojici krásných funkčních hraček. Ovládací skříňka vpravo, patřící starší verzi, má jiný tvar dráhy pro ovládací páčky – rozšíření pouze uprostřed. Páčka pro pojezd, nyní bílá, měla být v originálu této verze modrozelená (viz návod).

Pohled na dvojici funkčních hraček dvou starších verzí. U nejstarší verze chybí výzdoba na boku kabiny. Aby se při hraní nemusely přestavovat typy, novější verze bude vždy jako bagr a starší jako drapák.

Torzo kabiny nejnovější verze. Byla již opatřena logem ITES. Konec výroby této hračky tedy spadá do období počátků používání loga ITES kolem roku 1963. Existují však i exempláře bagrů s motorkem DMP-3 bez loga ITES, stejně jako motorky E-1, které logo již mají. Zdá se, že kompletace probíhala podle dostupných dílů a žádné přesné pořadí verzí neexistuje.

Třetí exemplář je kompletní, včetně háku jeřábu a všech řetízků (pravděpodobně bronzových), což je velmi vzácné. Všechny díly jsou originální, pouze jedno bowdenové lanko bylo nahrazeno strunou. Exemplář je velmi zachovalý, drobná koroze na boku kabiny pochází od vyteklé baterie.

Třetí exemplář v celé své kráse.

Třetí exemplář.

Ovládací skříňka třetího exempláře s modrozeleně zbarvenou páčkou ovládání otáčení kabiny. Vypínač je unikátní – kontakty má přišroubované pomocí pájecích oček.

Detail háku jeřábu. Hák je vyroben z plechu tloušťky 1,6 mm, čtyři závaží z plechu tloušťky 2 mm. Precizní kovářská práce.

Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.

Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.

Jak je svět malý, dokládá tento snímek nalezený na inzertním portálu. Hračka tehdy nebyla dostupná, snímek byl uložen pouze pro archiv. Po více než roce se však řízením osudu k nám dostal právě tento exemplář – jako třetí do sbírky.

Čtvrtý exemplář – kompletní a plně funkční.

Pátý exemplář – chybí mu hák jeřábu a místo řetízků na fixaci polohy výložníku má zatím žluté šňůrky. Jinak plně funkční.

Modernizovaná verze hračky. Není známo, zda a kdy se prodávala. Barevné provedení je veselejší a více „hračkové“. Foto z aukčního portálu. Tuto verzi nevlastníme.

Vlevo modernizovaná verze hračky, vpravo pro srovnání první varianta – obě kompletní. Patrný rozdíl v barevnosti a řešení ovladače.

Vlevo původní řešení strojovny s centrální hřídelí, vpravo modernizované převody umožňující změnu funkcí jedinou páčkou na ovladači.

Rozdílný pohled na převody pohonu pojezdu. V modernizované verzi je ozubené kolo otáčení kabiny součástí převodovky a zespodu není viditelné.

Pohled na nerozebiratelnou verzi pohonu. Ozubená kola jsou nalisována na tenkých hřídelkách, pojezdová vnitřní kola upevněna na dutých čepech. Foto z aukčního portálu.

Nerozebiratelný drapák, u něhož byly hřídelky s pojistnými kroužky nahrazeny dutými nýty. Foto z aukčního portálu.

Detail z návodu k modernizované hračce. Patrné, že jedna z páček slouží jako přepínač polarity.

Pravděpodobná podoba prototypu hračky z reklamní fotografie. Velmi retušovaný snímek, uveden pouze pro zajímavost.

Pravděpodobná předloha hračky – lanový bagr Škoda D-500. Foto z webu zachycuje jeden ze dvou známých exemplářů tohoto stroje, patřící švédskému sběrateli.

Titulní stránka plánků a návodů k prvnímu modelu využívajícímu podvozek a převody ze stavebnice bagru – Marťan MK-60.

Marťan MK-60 v celé své kráse.

Titulní stránka plánků a návodů s modelem sovětského polárního vozidla Charkovčanka, využívajícího podvozek a převody ze stavebnice bagru.

Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita novinového tisku).

Další snímek z plánků – model kosmického vozidla Marťan MK-60 s využitím podvozku a převodů z bagru.

Titulní stránka plánků a návodů s modelem obojživelného transportéru Mlok 61, využívajícího podvozek a převody ze stavebnice bagru.

Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita novinového tisku).

Titulní stránka plánků a návodů s modelem víceúčelového pásového traktoru Zubr, využívajícího podvozek a převody ze stavebnice bagru.

Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita novinového tisku).

Titulní stránka plánků a návodů s modelem nástavby drapáku k traktoru Zubr.

Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita novinového tisku).

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.